ابعاد ژئوپلیتیکی و اقتصادی گسترش شبکه ریلی محور مقاومت جهت تقابل با کنشگری رژیم صهیونیستی با تأکید بر شبکه راه‌آهن خرمشهر-بصره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه جغرافیا، دانشکده علوم پایه، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران.

چکیده

با نگاهی به نقشه قلمرو جغرافیایی محور مقاومت، مشخص می‌شود انسجام و پیوستگی از الزامات تقویت این جبهه مهم علیه رژیم صهیونیستی است. یکی از عوامل افزایش یکپارچگی و انسجام در این محور و محدود کردن رژیم صهیونیستی، توسعه شبکه ریلی در قلمرو محور مقاومت است. از طرفی، با علم بر اینکه طرح‌های عمرانی و زیربنایی در حوزه ریلی و راه‌آهن باعث افزایش بازدارندگی و به حداقل رساندن ریسک مخاطرات و بحران‌ها با منشاء عوامل نظامی یا انسانی است، سرمایه‌گذاری دولت‌ها در حوزه ساخت، توسعه و گسترش شبکه ریلی می‌تواند موجبات تحولات گسترده ژئوپلیتیکی در قلمرو محور مقاومت گردد.
در این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی با تأکید بر ابعاد کارکردی، راهبردهای گسترش شبکه ریلی محور مقاومت بر اساس پرسشنامه طراحی شده مورد قیاس قرار گرفت. در نهایت مهم‎‌ترین ابعاد راهبردی اجرای این کلان‌پروژه شامل؛ ایجاد یک کریدور زمینی امن برای اتصال مرزهای غربی ایران از طریق خاک عراق به سواحل مدیریترانه در سوریه، ارتقاء قابل توجه ظرفیت لجستیکی محور مقاومت، انتقال نیروهای نظامی، ادوات، تجهیزات و تسلیحات نظامی در صورت توقف حمل و نقل هوایی در بین 10 راهبرد تعریف شده، حائز رتبه اول تا سوم شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Geopolitical and Economic Impacts of the Development of the Resistance Axis Rail Network on Countering the Activities of the Zionist Regime, with an emphasis on the Khorramshahr-Basra Railway Network

نویسنده [English]

  • Davood Amini
Assistant Professor, Department of Geography, Faculty of Basic Sciences, Imam Ali Army Officer University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

show that cohesion and continuity are the main requirements for strengthening this front against the Zionist regime. One of the factors that help to increase the integration and cohesion in this axis, and therefore, limit the activities of the Zionist regime, is the development of a rail network in the territory of the resistance axis. On the other hand, considering that increasing infrastructure through the construction of railways projects can increase deterrence and minimize the risk and crises originating from military or humanitarian factors, government investment in this field is required to transform the geopolitics of the axis of resistance.
This paper which can be classed as a descriptive-analytical survey, uses a questionnaire to examine the functional dimensions of strategies for expanding of the rail network of resistance axis countries. The paper finds that the most important strategic aspects of this mega project, among the 10 defined strategies include; the creation of a safe land corridor for connecting the western borders of Iran through Iraqi territory to the administrative coast of Syria with an average of (4.4), the significant improvement of the logistic capacity of the resistance axis (4.32), and enhancing the capacity for transferring military forces, tools, equipment and weapons in cases where air transportation becomes impossible (4/13), were ranked first to third.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • strategy
  • rail network
  • axis of resistance
  • Zionist regime