توسعه پایدار صنعت بانکداری از طریق رسانه‌های اجتماعی؛ با تأکید بر مشارکت مشتریان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

توسعه پایدار در صنعت بانکداری به مفهوم گسترش فراگیر استراتژی­های بانکداری است که منجر به توسعه پایدار اقتصادی می­شود و دارای رویکردی دو جانبه است به طوری که در مراحل اولیه، بانک­ها برای به حداقل رساندن اثرات کربن در فعالیت­های بانکی، برروی انتقال سبز عملیات داخلی بانک از جمله استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر، اتوماسیون و اقدامات دیگر تمرکز دارند. سپس در گام دوم، روش­های تأمین مالی سازگار با محیط زیست را اتخاذ می‌نمایند و ریسک­های محیط زیستی پروژه خود را قبل از اتخاذ تصمیمات مالی، کاهش می­دهند. از طرفی استفاده از فناوری در صنعت بانکداری الکترونیک باعث سهولت در ارائه خدمات بانکی در راستای توسعه پایدار صنعت بانکداری می گردد. در این بین بانک‌ها با بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی می‌توانند روش‌هایی با بهره‌وری بالاتر برای جذب مشتریان طراحی نمایند، واکنش مشتریان به محصولات ارائه‌شده توسط رقبا را تحلیل کنند و استراتژ‌ی‌های مناسبی برای افزایش رضایتمندی مشتریان اتخاذ نمایند. لذا هدف از انجام این تحقیق، توسعه پایدار صنعت بانکداری از طریق رسانه‌های اجتماعی با تأکید بر مشارکت مشتریان است. روش تحقیق حاضر آمیخته (کیفی و کمی) بوده که اطلاعات تحقیق به وسیله مصاحبه و پرسشنامه جمع‌آوری شد.
 یافته‌های تحقیق نشان داد که مقوله‌ها برای ارائه در مدل تصویری در پنج دستۀ شرایط علّی (4 مقوله)، بستر یا زمینه (2 مقوله)، شرایط مداخله‌گر (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، پیامدها (3 مقوله) قرار گرفتند که در نهایت نتایج نشان داد که رسانه‌های اجتماعی از طریق فعال نمودن مشارکت مشتریان در فعالیت‌های بانکی، در توسعه پایدار صنعت بانکداری نقش دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sustainable Development of the Banking Industry through the Utilization of social media with an emphasis on Customer Participation

نویسندگان [English]

  • Sakineh Aghajanpour 1
  • Alireza Rousta 2
  • Ahmad Askari 3
  • Farzad Asayesh 4
1 Ph.D. candidate, Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lamard branch, Islamic Azad University, Fars, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Sustainable development in the banking industry can be defined as the comprehensive development of banking strategies that lead to sustainable economic development. Thereby, banking strategies include a set of operations and strategies that make the bank economically, environmentally and socially viable. Accordingly in early stages, banks focus on transforming internal banking operations, including the use of renewable energies, automation and other measures in order to minimize carbon emission through banking activities. Subsequently, they adopt environmentally friendly financing methods and assess the environmental risks of their projects before making financial decisions. Such application of green strategies in the banking sector is not only environmentally beneficial, but further brings many benefits such as reducing credit risk, reducing costs and increasing the reputation of the bank as an organization that supports environmental causes.
Furthermore, through the utilization of social media, banks can aid in designing more efficient means to attract customers. By monitoring the data generated through social media, banks can analyze customer reactions to products offered by competitors and adopt appropriate strategies to increase customer satisfaction and attract new customers. On the other hand, it could lead to the improvement of performance and the reducing banking risks. Therefore, the purpose of this research is "sustainable development of the banking industry through the utilization of social media with an emphasis on customer participation". The research methodology of this paper combines qualitative and quantitative methods, and the data for this study was collected through conducting interviews and questionnaires. The findings of the research show that the categories to be presented in the visual model can be placed under five categories: causal conditions (4 sub0categories), background or context (2 subcategories), intervening conditions (3 subcategories), strategies (3 subcategories), consequences (3 subcategories). Finally, the results show the significance of the relations and components of the presented model. Hence, the results show that social media can play a role in the development of the banking industry by enabling the participation of customers in banking activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable development
  • Banking industry
  • Social media marketing
  • Customer engagement
برزگر دعویسرایی، عبدالرضا و منتظری، آزاده. (1398). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل تاثیرگذاربر مشارکت مشتریان در تجارت اجتماعی با رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره. دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش. تهران.
حسینی، سیداحمد؛ قاضی‌زاده، مصطفی و عباسی اسفنجیانی، حسین. (1394). بررسی تاثیر به کارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سال‌های 1394. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، 12(32)، 125-141.
حیاتی، سپیده. (1398). نقش مشارکت مشتری در شبکه‌های اجتماعی شرکتی بر ایجاد جذابیت برای مشتریان با نقش میانجی ایجاد ارزش مشتری در صنعت مد (مورد مطالعه: برند هاکوپیان). چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی، تهران.
حیدریه، سیدعبداله؛ ربی، مریم؛ جهانگیری، فرهاد و حسین‌خانی، مسعود. (1399). بررسی اثرات توانمندسازی مصرف کنندگان بر ریسک با تاکید بر مشارکت مشتری در صنعت بیمه. دومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تهران.
زمانیان، علیرضا؛ طالبی، حامد و ناصری‌فرد، نوشین. (1397). بررسی تاثیر انگیزه‌های مشارکت مشتریان در شبکه‌های اجتماعی بر ایجاد همکاری در برندسازی با تبیین نقش‌های مشارکت مشتریان در جوامع برند، اعتماد و وفاداری به برند (مطالعه موردی: مشتریان شرکت همراه اول در شهر ساری). دومین کنفرانس ملی توسعه پایداردر علوم مدیریت و حسابداری ایران، تهران.
شامی زنجانی، مهدی. (1402). وب‌سایت رسانه‌های اجتماعی در صنعت بانکداری: مزایا و چالش‌ها. قابل دسترسی به آدرس: https://shamizanjani.ir
شجاعی‌فرد، حسین؛ حمیدی‌زاده، محمدرضا، حسینی، سیدمحمود و اخوان خرازیان، مریم. (1398). طراحی الگوی مشارکت مشتریان در فرآیند توسعه محصول جدید در صنعت خودروی کشور. فصلنامه چشم انداز مدیریت صنعتی، 9(35)، 195-228.
صادقی‌فرد، ناصر و تقوی، سیدعلی. (1394). مدیریت مشارکتی، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. دوره 10(50)، 125-144.
علم، زهرا؛ میرحسن، سید عامری؛ خبیری و مجتبی امیری، محمد. (1396). به بررسی طراحی مدل بازاریابی رسانة اجتماعی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران.
قربانی دینانی، حسن؛ طاهری، امین و احمدی اصفهانی، آرش. (1400). مطالعه تاثیر جهت‌گیری مالکیت و جهت‌گیری ارتباطی بر سلطه کانال دیجیتالی و اثربخشی درک شده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با نقش میانجی مدل تجاری، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
نوبهار، عماد؛ دهقان نیری، محمود و رجب‌زاده قطری، علی. (1398). توسعه مدل و ارزیابی عملکرد پایداری بانک‌های ایران. پژوهش‌های مدیریت در ایران. 23(3)، 159-187.
 
Chen, S. C., & Lin, C. P. (2017). Understanding the effect of social media marketing activities: The mediation of social identification, perceived value, and satisfaction. Technological Forecasting and Social Change, 140, 22-32.
Cookson, J. A., Fox, C., Gil-Bazo, J., Imbet, J. F., & Schiller, C. (2023). Social media as a bank run catalyst. Available at SSRN 4422754.
Elareshi, M., Habes, M., Safori, A., Attar, R. W., Noor Al adwan, M., & Al-Rahmi, W. M. (2023). Understanding the Effects of Social Media Marketing on Customers’ Bank Loyalty: A SEM Approach. Electronics, 12(8), 1822.
Jiao, Y., Wu, Y., & Lu, Q. S. (2020). Improving the performance of customer participation in new product development: the moderating effect of social media and firm capabilities. Asian Journal of Technology Innovation, 28 (2), 284-304.
Khoddami, S., Jafarinia, S., & Khalili, H. (2021). Exploring how customer engagement is involved in branding based on UGT theory and SOR framework. New Marketing Research Journal, 10(4), 55-80.
Rautela, S., Sharma, S., & Virani, S. (2021). Influence of customer participation in new product development: the moderating role of social media. International Journal of Productivity and Performance Management, 70(8), 2092-2112.
Samala, N., Singh, S., Nukhu, R., & Khetarpal, M. (2019). Investigating the role of participation and customer-engagement with tourism brands (CETB) on social media. Academy of Marketing Studies Journal, 23 (1), 1-16.
Sawhney, A., & Ahuja, V. (2022). Drivers of social media content marketing in the banking sector: A literature review. Research Anthology on Social Media Advertising and Building Consumer Relationships, 396-418.
Souka, M., Bilstein, N., Decker, R., Er, B., & Hellwig, J. (2022). Augmented Reality to Ameliorate Customer Participation? An Experimental Study on How the Instruction Form Impacts Customer Participation Outcomes. In Proceedings of the 29th Recent Advances in Retailing and Consumer Science (RARCS) Conference.
Zahay, D. (2021). Advancing research in digital and social media marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 29 (1), 125-139.