بررسی کمک های مردمی بسیج در تامین مالی خرد جمعی با اتکا به تجربه ی دوران دفاع مقدس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترا، گروه مدیریت مالی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مالی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

یکی از روش های مهم برای هدایت نقدینگی سرگردان به حوزه تولید در راستای کنترل تورم و مقابله با گرانی تامین مالی خرد جمعی است که نمونه های مختلفی در استفاده از این روش در طول تاریخ کشور صورت گرفته است. یکی از این نمونه های موفق در دوران دفاع مقدس می باشد که توسط سازمان بسیج انجام شد. از این رو در این تحقیق ضمن بررسی استفاده از این ظرفیت های جدید به بررسی ظرفیت و ویژگی های سازمان بسیج به عنوان متولی تامین مالی خرد جمعی با در نظر گرفتن شرایط زمینه ای و واسطه ای با تکیه بر تجربه های موفق گذشته، پرداخته می شود. به همین جهت در ابتدا سعی گردید داده‌ها و یافته‌های مربوط به بخش‌های مختلف اقتصادی، نحوه و میزان تامین مالی حال حاضر کشور، تسهیلات پرداختی بانکی براساس منطقه جغرافیایی و بخش اقتصادی و صنعت، ویژگی و توانایی‌های حال حاضر سازمان بسیج، عملکرد سازمان بسیج از دوران دفاع مقدس تاکنون، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی حال حاضر کشور و سایر موارد؛ مورد بررسی و تحلیلی قرار گیرد و سپس با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد اقدام به جمع آوری و تحلیل داده‌ها شد و نظریه‌ای در مورد بررسی استفاده از ظرفیت‌های بسیج جهت بکارگیری تامین مالی خرد جمعی به شیوه سیستماتیک استراوس و کوربین ارائه گردید.
نتایج نشان داد با توجه به مواردی چون ظرفیت  بسیج، ایجاد گروه‌های جهادی، تجربه و موفقیت‌های بسیج و بهره‌وری بالای بسیج، ایجاد یک پلتفرم تامین مالی جمعی توسط بسیج می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها اثر گذار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Effectiveness of Basij's in Crowdfunding by Drawing on Experiences from the Holy Defense Era

نویسندگان [English]

  • Mino Kiani Rad 1
  • Mohsen Morovat 2
1 Ph.D., Department of Financial Management, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 M.A., Department of Financial Engineering, Faculty of Civil Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Micro-financing presents an important method for directing the otherwise unproductive liquidity towards enhancing the production capacity. This paper starts by presenting a detailed definition of crowdfunding. Thereafter, it examines various models of crowdfunding throughout the world, and specifically in Iran, through investigating the role of Basij in channeling people's donations towards the holy defense effort. Accordingly, this paper explicates the capacities and characteristics of Basij that allowed this institution to act as the trustee for channeling micro financing towards the Holy Defense effort, whilst considering background and intermediary conditions. In line with this objective, the first paper presents the data and findings related to different economic sectors, including the current methods and amounts of financing in the country, including bank payment facilities across various regions and economic sector and industries, the characteristics, and capabilities of the Basij organization, as well as the performance of the Basij organization since the holy defense and the country's current crowdfunding platforms. Subsequently, by utilizing data based theorizing research strategy, data was analyzed, and a theory for mobilizing capacities towards collective micro-financing based on the systematic Strauss and Corbin method was developed.
The results obtained indicate that capacities possessed by the Basij, including jihadi groups, previous experiences, as well as the high productivity of Basij, renders this institution a suitable candidate for managing crowdfunding platform.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financing
  • Crowdfunding
  • Grounded theory
احمدوند، محمد رحیم و ناصرپور، علی رضا (1399). ارائه الگوی تأمین مالی مبتنی بر اوراق خرید دین و مرابحه در بخش دفاعی کشور با اولویت‌بندی روش­ها با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، فصلنامه اقتصاد دفاع، 5(15)، 29-49.
اسلامی میلانی، پریسا و اسمعیلی، شاهپور (1388). مروری بر شیوه­ها و روش­های نوین تأمین مالی پروژه ها، کنفرانس بین­المللی توسعه نظام تامین مالی در ایران (با رویکرد نوآوری­های مالی)، دانشگاه شریف، تهران.
امیری، میثم؛ محقق­نیا، محمد جواد و عباسی کالشی، محسن، (1397). بررسی عوامل تأثیرگذار بر تأمین مالی جمعی خیرخواهانه در کشور، دو فصلنامه علمی تحقیقات مالی اسلامی، 9(2)، 427-466.
حسن­زاده، حسین؛ تمیزی­فر، مهدی و سیمیاری، محمدرضا (1397).
تأمین مالی جمعی، الگویی مناسب جهت جذب مشارکت های خیّرین، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مالی اسلامی، 8(1)، 59-90.
حقیقت، جعفر و جلیلی مرند، علیرضا (1399). رتبه بندی اوراق بهادار اسلامی به منظور تامین مالی نیروهای مسلح ایران: روش ترکیبی AHP-SAW، فصلنامه اقتصاد دفاع، 5(18)ف 9-32.
دشتبانی، یاور (1400، 28 تیر). دست آورد تامین مالی تولید از طریق سرمایه خرد مردمی توسط وزارت صمت وضرورت آن،  صنعت نیوز.
دشتبانی، یاور و ملابهرامی، احمد (1397). الگوی مطلوب تأمین مالی نیروهای مسلح در ایران: کاربرد روش تصمیم‌گیری چندمعیاره بر اساس تجربه کشورهای منتخب، فصلنامه اقتصاد دفاع، 3(9)، 9-38.
دفتر توسعه کارآفرینی ‌وزارت‌تعاون، ‌کار ‌و ‌رفاه ‌اجتماعی (1393). مقدمه ای بر تأمین ‌مالی جمعی، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی، تهران.
ریاضی، مهدی و بذرافکن، اشکان (1400). بررسی الگوهای مختلف تأمین مالی در بخش دفاعی کشور و ارائه الگوی مناسب، فصلنامه اقتصاد دفاع، 6(20)، 101-121.
سریزدی، علی؛ رجب زاده، علی؛ مشایخی، علینقی و حسن زاده، علیرضا (1399). طراحی مدل پویایی شناسی سیستم تامین مالی جمعی در ایران، پژوهش­های نوین در تصمیم­گیری، 5(2)، 49-80.
سریزدی، علی؛ رجب زاده، علی؛ مشایخی، علینقی و حسن زاده، علیرضا (1397). تعیین عوامل موثر بر تامین مالی جمعی شرکت­های دانش بنیان IT، فصلنامة علمی- پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 10(37و38)، 1-11.
شورای ‌عالی ‌اشتغال (1393). ‌بیست ‌و ‌دومین‌ جلسه‌ کمیسیون ‌شورای ‌عالی ‌اشتغال‌، تهران.
صلواتیان، سیاوش؛ قنبری، سعید و نوری­محب، صابر (1398). تأمین مالی جمعی تولیدات بلند سینمایی در ایران؛ موانع، ظرفیتها و الزامات، فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 20(47)، 94-65.
عباسی، سهیل (1392). تأمین مالی از طریق سرمایه گذاری جمعی: روش­ها، بسترها و انگیزه­ها، ششمین کنفرانس توسعه نظام مالی در ایران، تهران: گروه مالی و سرمایه­گذاری مرکز مطالعات دانشگاه صنعتی شریف.
عرب نصرت آبادی، محمد تقی (1376). نقش بسیج در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، تهران، ایران.
عسکری، محمدمهدی؛ کریمی ریزی، مجید و مصطفوی ثانی، علی (1396). تأمین مالی پروژه­های زیرساختی برمبنای الگوی تسهیم ریسک از طریق انتشار صکوک استصناع توسط دولت، تحقیقات مالی اسلامی، 7(1)، 33-56.
مبشر راد، فاطمه و طهرانی، نسیم (1397). عوامل تأثیرگذار بر کارکرد رسانه­های اجتماعی در تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه، فصلنامة مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 6(24)، 109-136.
محمدکاظمی، رضا؛ حسینی­نیا، غلامحسین و حبیبی، حمیدرضا (1397). کاربردها و الزامات به کارگیری پلتفرم­های تأمین مالی جمعی در کسب وکارهای تثبیت شده خدماتی– ورزشی (مورد مطالعه: باشگاه­های فوتبال ایران)، توسعه کارآفرینی، 12(44)، 281-300.
معاونت توسعه، اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون (1393)، مقدمه­ای بر تأمین مالی جمعی، دفتر توسعه کارآفرینی.
ملکی، علی؛ زارع، علی؛ نیکومرام، هاشم و شاهوردیانی، شادی (1398). ارایه مدل بهینه ریسک اعتباری فرایند تامین مالی جمعی با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون چندلایه (MPL)، فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 11(43)، 271-290.
 
Abushaban, R. M. (2014, October). Crowdfunding as a catapult for innovation in the middle east: Obstacles and possibilities. In IEEE Global Humanitarian Technology Conference (GHTC 2014) (pp. 433-440). IEEE.
Adhikary, B. K., Kutsuna, K., Hoda, T., Adhikary, B. K., Kutsuna, K., & Hoda, T. (2018). Crowdfunding potential in developing countries—A case of Bangladesh. Crowdfunding: Lessons from Japan's Approach, 77-94.
Adjakou, O. J. L. (2021). Crowdfunding: Genesis and comprehensive review of its State in Africa. Open Journal of Business and Management9(2), 557-585.
Baber, H. (2019). Factors underlying attitude formation towards crowdfunding in India. International Journal of Financial Research.
Belleflamme, P., Lambert, T., & Schwienbacher, A. (2014). Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of business venturing29(5), 585-609.
Block, J. H., Colombo, M. G., Cumming, D. J., & Vismara, S. (2018). New players in entrepreneurial finance and why they are there. Small Business Economics50, 239-250.
Corbin, J. M., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology13(1), 3-21.
Husin Ali, R. V. S. Factors and Effect of Social Assistance Information to Donor Decision for NGO Crowdfunding in Indonesia.
Khowaja, A. (2019). Need of a Localized Social Network Platform for Crowdfunding in Pakistan, 19, 6.
Leiner, B, M., Clark, D, D., Kahn, R, E., Kleinrock, L., Lynch, D, C., & Postel, J. (2019). A Brief History of the Internet, Computer Communication Review, 39(5), 22-31.
Nepali, S. R. (2021). Crowdfunding Prospects in Nepal. Global Journal of Management and Business Research.
Simons, A., Kaiser, L. F., & vom Brocke, J. (2019). Enterprise crowdfunding: foundations, applications, and research findings. Business & Information Systems Engineering61, 113-121.
Wahjono, S. I., Marina, A., Sezeli, S. S., & Mahardika, B. W. (2019). The role of social awareness over the success of Crowdfunding platform. Humanities & Social Sciences Reviews7(3), 534-540.
Wasiuzzaman, S., Lee, C. L., Boon, O. H., & Chelvam, H. P. (2021). Examination of the motivations for equity-based crowdfunding in an emerging market. Journal of theoretical and applied electronic commerce research16(2), 63-79.
Yuan, Y., & Chen, L. (2018). China Crowdfunding Industry Development Research (1st ed,), Shang Hai Jiao Tong University Press.
 
سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران :https://www.cbi.ir
سایت درگاه آمار ایران: https://www.amar.org.ir
سایت کدال: https://www.codal.ir
سایت سازمان بسیج مستضعفین: https://www.basij.ir
سایت سازمان بسیج سازندگی: https://www.sazandegi.ir
سایت خبری ایرنا: https://www.irna.ir
سایت خبری مشرق نیوز: https://www.mashreghnews.ir
سایت پلیس فتا: https://www.cyberpolice.ir