تجزیه و تحلیل اهمیت-عملکرد عوامل شکل‌گیری صادرات باثبات در صنایع راهبردی در شرایط تحریم اقتصادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

2 دکترا، گروه مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

چکیده

شناخت موقعیت عملکردی در حوزه عملکرد اقتصادی نسبت به شاخص‌‌های موجود و طراحی شده، به منظور بهبود آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به گونه‌ای که با فهم نمره عملکرد کشور نسبت به هر یک از شاخص‌‌های اقتصادی می‌توان راهی را برای عملکرد آینده ترسیم نمود. این امر در کنار شناخت و فهم میزان اهمیت هر یک از شاخص‌‌های اقتصادی از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد بود. در این پژوهش عوامل دهگانه مؤثر بر شکل گیری صادرات باثبات توسط دو معیار اهمیت و عملکرد نمره گذاری شده و در ادامه به تحلیل و بررسی نتایج حاصل از آن پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، عوامل شناسایی شده بر اساس منطق IPA مورد تحلیل قرار گرفتند. به گونه‌ای که هر یک از عوامل با دو بعد اهمیت و عملکرد در معرض نمره دهی توسط نخبگان این حوزه قرار داده شدند و با محاسبه ضرایب مختلف و همچنین ارزش کمی آستانه‌ای هر یک از عوامل، در دسته بندی‌‌های چهار بخشی قرار گرفتند.
 نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که چهار عامل «ایجاد زنجیره‌‌های تأمین (محصول تا مشتری) محصولات»، «بازاریابی نظام یافته و ایجاد همکاری‌‌های بلند مدت با بنگاه‌‌های بین‌المللی»، «تمرکز بر تحقیق و توسعه در شکل گیری صادرات باثبات» و «جهت‌دهی تولید به‌سمت نیازهای بازارهای صادراتی» در اولویت اجرایی کشور قرار دارند و باقی مؤلفه‌‌ها نیز با امتیاز مشخص در رده‌‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Factors influencing the Stability of Export Routes of Strategic Industries amidst Economic Sanctions

نویسندگان [English]

  • Mahdi Hamzehpoor 1
  • Reza Tahmaseby BlukAbad 2
1 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadegh University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of International Oil and Gas Contracts Management, Faculty of Islamic Education and Economics, Imam Sadegh University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Knowledge of performance indicators and comparing them with existing and designed indicators is of particular importance for their improvement. Since, an understanding of the importance of each economic index, in conjunction with an understanding a country's performance metrics in relation to each of the economic indicators, paves the way for optimizing performance. This paper examines ten factors affecting the stability of exports routes according to two criteria of importance and performance and analyzes the results. The research method employed is based on IPA logic. Thereby, each of the factors were subjected to scoring by the elites in the field according to two dimensions of importance and performance. Subsequently, quantitative threshold values of each factor coefficients were calculated, and the factors were thereafter categorized.
The results obtained indicate that four factors; "creating supply chains (from product to customer) of products", "systematized marketing and establishing long-term cooperation with international companies", "focusing on research and development through obtaining stable export routes" and "directing production towards the needs of export markets" should be prioritized. The paper concludes with a categorization of components according to the obtained score.

کلیدواژه‌ها [English]

  • IPA
  • Strategic industries export
  • Sanction
تاجدینی کیهان؛ احمدیان، علی اشرف و معطوفی، علیرضا. (۱۳۹۴). جایگاه فضای کسب و کار با ثبات در توسعه صادرات پایدار ؛ براساس مطالعه صادرکنندگان ایرانی، فصلنامه علمی پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه28(1)، ۳-۲۹.
رحمانی یوشانلوئی، حسین؛ انصاری، منوچهر؛ میرکاظمی، محمد و ابراهیمی، محمد رضا. (1392). شناسایی و اولویت بندی موانع صادرات و ارائه راهکارهای توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط(SMEs)  در صنایع غذایی آذربایجان غربی، تحقیقات بازاریابی نوین، 3(1)، 139-160.
فیلسرائی، مهدی و ملکندهی، مریم. (1394)، مروری بر نظریه‌‌های تجارت بین‌المللی مدرن، مجله اقتصادی، 15(16)، 65 -88.
 
Azzi da Silva, P., & Da Rocha, A. (2001). Perception of export barriers to Mercosur by Brazilian firms. International Marketing Review18(6), 589-611.
Bhagwati, J. N., & Srinivasan, T. N. (1978). Trade policy and development(Vol. 90). Washington, DC: World Bank.
Boehe, D. M., & Barin Cruz, L. (2010). Corporate social responsibility, product differentiation strategy and export performance. Journal of Business ethics91, 325-346.
Boso, N., Story, V. M., Cadogan, J. W., Micevski, M., & Kadić-Maglajlić, S. (2013). Firm innovativeness and export performance: Environmental, networking, and structural contingencies. Journal of International Marketing21(4), 62-87.
Chenery, H., & Strout, A. (1996). Foreign Assitance and Economic Development. American Economic Review. 56 (30), 679-733.
Diamantopoulos, A., & Kakkos, N. (2007). Managerial assessments of export performance: Conceptual framework and empirical illustration. Journal of International Marketing15(3), 1-31.
Dodaro, S. (1991). Comparative advantage, trade and growth: export-led growth revisited. World Development19(9), 1153-1165.
Furman, J. L., Porter, M. E., & Stern, S. (2002). The determinants of national innovative capacity. Research policy31(6), 899-933.
Griffith, R., Redding, S., & Reenen, J. V. (2004). Mapping the two faces of R&D: Productivity growth in a panel of OECD industries. Review of economics and statistics86(4), 883-895.
Haluk Köksal, M., & Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by high‐and low‐performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics23(1), 108-126.
Helpman, E., & Krugman, P. (1985). Market Structure and Foreign Trade, Cambridge, MA: MIT Press.
Holliday, C., & Pepper, J. (2001). Sustainability through the market: Seven keys to success. World Business Council for Sustainable Development.
Hultman, M., Katsikeas, C. S., & Robson, M. J. (2011). Export promotion strategy and performance: The role of international experience. Journal of international marketing19(4), 17-39.
Kaleka, A., & Katsikeas, C. S. (1995). Exporting problems: the relevance of export development. Journal of Marketing Management11(5), 499-515.
Kamijo, Y., & Nakamura, Y. (2009). Stable market structures from merger activities in mixed oligopoly with asymmetric costs. Journal of Economics98, 1-24.
Kinra, N. (2006). The effect of country‐of‐origin on foreign brand names in the Indian market. Marketing Intelligence & Planning24(1), 15-30.
Lages, L. F., Jap, S. D., & Griffith, D. A. (2008). The role of past performance in export ventures: a short-term reactive approach. Journal of International Business Studies39(2), 304-325.
Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S., & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis. Journal of Business research55(1), 51-67.
Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S., Fotiadis, T. A., & Christodoulides, P. (2013). Antecedents and consequences of an eco-friendly export marketing strategy: The moderating role of foreign public concern and competitive intensity. Journal of International Marketing21(3), 22-46.Leonidou, L. C. (1995). Empirical Research on Export Barriers: Review, Assessment, and Synthesis. Journal of International Marketing, 3 (1), 29–43.
Magnusson, P., Westjohn, S. A., Semenov, A. V., Randrianasolo, A. A., & Zdravkovic, S. (2013). The role of cultural intelligence in marketing adaptation and export performance. Journal of International Marketing21(4), 44-61.
Mai‐Moulin, T., Visser, L., Fingerman, K. R., Elbersen, W., Elbersen, B., Nabuurs, G. J., ... & Junginger, M. (2019). Sourcing overseas biomass for EU ambitions: assessing net sustainable export potential from various sourcing countries. Biofuels, Bioproducts and Biorefining13(2), 293-324.
Martín-Tapia, I., Aragón-Correa, J. A., & Rueda-Manzanares, A. (2010). Environmental strategy and exports in medium, small and micro-enterprises. Journal of world business45(3), 266-275.
Morgan, N. A., Kaleka, A., & Katsikeas, C. S. (2004). Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment. Journal of marketing68(1), 90-108.Morgan, Constantine S. Katsikeas, & Doug, W.
Morgan, N. A., Katsikeas, C. S., & Vorhies, D. W. (2012). Export marketing strategy implementation, export marketing capabilities, and export venture performance. Journal of the academy of marketing science40, 271-289.
O’Cass, A., & Lim, K. (2002). Understanding the younger Singaporean consumers’ views of western and eastern brands. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics14(4), 54-79.
Obadia, C. (2013). Competitive export pricing: The influence of the information context. Journal of International Marketing21(2), 62-78.
Palma, E. P., Gomes, C. M., Kruglianskas, I., Kneipp, J. M., da Rosa, L. A. B., & Frizzo, K. (2018). Relationship between sustainable strategies and export performance: An analysis of companies in the Brazilian gems and jewelry industry. Environmental quality management27(4), 97-106.
Papadopoulos, N., & Martín, O. M. (2010). Toward a model of the relationship between internationalization and export performance. International Business Review19(4), 388-406.
Placet, M., Anderson, R., & Fowler, K. M. (2005). Strategies for sustainability. Research-Technology Management48(5), 32-41.
Ramaseshan, B., & Soutar, G. N. (1996). Combined effects of incentives and barriers on firms' export decisions. International Business Review5(1), 53-65.
Sengupta, J. K., & Espana, J. R. (1994). Exports and economic growth in Asian NICs: an econometric analysis for Korea. Applied Economics26(1), 41-51.
Shamsuddoha, A. K., & Yunus Ali, M. (2006). Mediated effects of export promotion programs on firm export performance. Asia pacific journal of Marketing and logistics18(2), 93-110.
Sharma, P. (2004). An overview of the field of family business studies: Current status and directions for the future. Family business review17(1), 1-36.
Sousa, C. M., & Bradley, F. (2008). Antecedents of international pricing adaptation and export performance. Journal of world business43(3), 307-320.
Sullivan, D., & Bauerschmidt, A. (1989). Common factors underlying barriers to export: a comparative study in the European and US paper industry. Management International Review, 17-32.
Von Weizsacker, E., Lovins, A. B., & Lovins, L. H. (1997). Factor 4: Doubling wealth-halving resource use: A new Report to the Club of Rome.
Wang, X., & Yang, Z. (2008). Does country‐of‐origin matter in the relationship between brand personality and purchase intention in emerging economies? Evidence from China's auto industry. International marketing review25(4), 458-474.
Wilkinson, T., & Brouthers, L. E. (2006). Trade promotion and SME export performance. International Business Review15(3), 233-252.
Wood, V. R., & Robertson, K. R. (2000). Evaluating international markets: The importance of information by industry, by country of destination, and by type of export transaction. International marketing review17(1), 34-55.
Zeriti, A., Robson, M. J., Spyropoulou, S., & Leonidou, C. N. (2014). Sustainable export marketing strategy fit and performance. Journal of International Marketing22(4), 44-66.