شناسایی عوامل و ملاحظات اجرایی موثر بر جذب مشارکت‌های مردمی برای پروژه‌های دفاعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه علوم و معارف نهج البلاغه، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

2 استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

در چند دهه اخیر فعالیت‌های مشارکتی سازمان‌های حاکمیتی و دولتی با مردم و خیرین مانند تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز و سلامت، نشان‌دهنده ظرفیت و علاقه مردم به مشارکت در پیشبرد اهداف عالی کشور است. حمایت از دفاع و امنیت یکی از حوزه‌های مهم است که تجربه مشارکت مردم در دفاع مقدس نیز وجود دارد. ازاین‌رو هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر و ملاحظات اجرایی جذب مشارکت‌های مردمی برای پروژه‌های دفاعی است. برای شناسایی عوامل موثر از روش تحلیل مضمون و برای شناسایی ملاحظات اجرایی از گروه کانونی استفاده گردیده است.
مطابق یافته های پژوهش مهمترین عوامل شناسایی شده در مقولات اصلی تشکیل ساختارهای عملیاتی، حمایت سطوح عالی کشوری و لشکری، حضور در اسناد بالادستی، شفافیت و پاسخگویی، علمکرد بر مبنای دانش، فرهنگسازی و روابط عمومی و شرایط محیطی دسته بندی شدند. همچنین ملاحظات به دست آمده عبارت‌اند از توجه به رویکرد مشارکت به جای تأمین کسری بودجه، توسعه فرهنگ مشارکت برای حمایت از دفاع و امنیت، مواظبت بر زیر سؤال نرفتن توانایی نظامی ایران، تدوین مدل مناسب وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راه‌اندازی نهادهای جذب مشارکت، توجه به گزارش‌های عملکردی و مالی به مشارکت‌کنندگان، ملاحظه حفظ کرامت دریافت‌کنندگان خدمات می باشد. همچنین نتایج نشان می دهد، جذب مشارکت های مردمی برای پروژه های دفاعی می تواند راهکاری برای توسعه سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح، پایدارسازی منابع پروژه های دفاعی و توسعه علم و فناوری نظامی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Executive Factors and Considerations Affecting Public Participation in Defense Projects

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Mohammadi 1
  • Seyed Hossein Seyedi 2
  • Abbas Alimohammadi 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Nahjul-Balagha Sciences and Education, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University, Kashan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial Engineering and Management, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran.
3 M.A., Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Over the past few decades, collaborative activities of governmental and state institutions with the public as well as the philanthropic, such as the formation of school-building and health benefactors' assembly, demonstrate both the capacity and willingness of the public to participate in advancing the nation's strategic goals. Support for defense and security is one of the critical areas in which the people's experience in the sacred defense can be seen as well. Therefore, the objective of this research is to identify the effective factors and implementation considerations for attracting public participation in defense projects. A thematic analysis method was used to identify the influential factors, and focus groups were employed to identify the implementation considerations.
 According to the findings, the most significant identified factors were categorized into main themes as forming operational structures, support from high-level civil and military levels, inclusion in upstream policy documents, transparency and accountability, knowledge-based performance, promoting cultural awareness and public relations, and environmental conditions. Also, the obtained implementation considerations include: adopting a participation-oriented approach rather than merely compensating for budget deficit; developing a culture of participation in support of defense and security; being careful against questioning Iran's military capabilities; formulating an appropriate model for the Ministry of Defense and Armed Forces Logistics to establish institutions for attracting participation; emphasizing the provision of performance and financial reports to contributors; and considering the preservation of the dignity of service recipients. The results further indicate that attracting the public participation for defense projects can serve as a strategy for developing the social capital of the armed forces, stabilizing resources for defense projects, and advancing military science and technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crowdfunding
  • Focus Group
  • Thematic Analysis
  • Microfinance
پاکدامن، محسن؛ ساری، مجید؛ منتظرالفرج، راضیه و فلاح زاده، حسین. (1398). الگوی مدیریت مشارکت خیرین سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله تحقیقات سلامت، ۸ (۳)، ۱۷۶-164.
دباغی، آزاده و ملک، امیر مهدی. (1389). ارایه‌ی روشی برای ارزیابی و رتبه‌بندی چشم‌انداز سازمان‌ها با استفاده از پژوهش آمیخته.مدیریت صنعتی، 2(1)، 74-57.
دلاور، علی؛ شعبانی، زهرا؛ کریمی، یوسف و درتاج، فریبرز. (1395). تبیین عوامل روان‌شناختی و اجتماعی بر نوع‌دوستی خیرین مدرسه‌ساز. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 12(39)، 45-79.
سیدی، سید حسین. (1402). ارائه مدل جذب مشارکت های مردمی در فعالیت های قرآنی. مطالعات وقف و امور خیریه، 1(1)، 81-106.
سیدی، سیدحسین و طیب نیا، محمدصالح. (1395). بررسی نقش خیریه در توسعه دانشگاه های برتر، ارایه چهارچوب عمل برای ایران، اولین همایش ملی خیر ماندگار، تهران.
صادقیان، موید؛ احمدی نسب، نعمت و زاهد، فیاض. (1402). جایگاه وقف و خیرات در نهادهای علمی و آموزشی کرمان در عصر قاجار.پژوهشنامه تمدن ایرانی. 5(1)، 196-213.
عربی، سجاد؛ سالاری حمزه خانی، محمدرضا و عربی، حامد. (1399). سهم وقف و امور موقوفه در توسعه فرهنگی، رشد و اعتلای علمی جوامع در عصر جدید. رهیافت فرهنگ دینی، 3(9)، 73-94.
مبارکی، محمد حسن؛ رضائیان، علی؛ مهرابی، روزا و کلابی، امیرمحمد. (1391). مفهوم‌پردازی عوامل زمینه‌ساز در به‌کارگیری گزینه‌های ابتکاری در فرایند تصمیم‌گیری کارآفرینان برتر ایرانی (راهبرد تحقیقی گروه کانونی). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 5(1)، 7-24.
Anheier, H. K., & Salamon, L. M. (2006). The nonprofit sector in comparative perspective. In W. W. Powell & R. S. Steinberg (Eds.), The nonprofit sector: A research handbook. Yale University Press.
Atkinson, A. B. (2007). The long-run earnings distribution in five countries: Remarkable stability, U, V or W? Review of Income and Wealth, 53(1), 1–24.
Austin, J. E. (2000). Strategic collaboration between nonprofits and businesses. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 29(1), 69–97.
Bao, J., Durango-Cohen, E. J., Levontin, L., & Durango-Cohen, P. L. (2022). Analysis of factors influencing recurring donations in a university setting: A compound Poisson mixture regression model. Journal of Business Research, 151, 489–503.
Bekkers, R., & Wiepking, P. (2011). A literature review of empirical studies of philanthropy: Eight mechanisms that drive charitable giving. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 40(5), 924–973.
Belleflamme, P., Lambert, T., & Schwienbacher, A. (2014). Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of Business Venturing, 29(5), 585–609.
Breeze, B. (2013). How donors choose charities: The role of personal taste and experiences in giving decisions. Voluntary Sector Review, 4(2), 165–183.
Brooks, A. C. (2000). Public subsidies and charitable giving: Crowding out, crowding in, or both? Journal of Policy Analysis and Management, 19(3), 451–464.
Charity Navigator. (2024). Carnegie Endowment for International Peace (EIN: 130552040). Retrieved from https://www.charitynavigator.org/ein/130552040
Cornwell, T. B., Roy, D. P., & Steinard, E. A. (2001). Exploring managers’ perceptions of the impact of sponsorship on brand equity. Journal of Advertising, 30(2), 41–51.
Gill, J. (2013). Global corruption report: Education. Routledge.
Greenfield, J. M. (2004). Fundraising fundamentals: A guide to annual giving for professionals and volunteers. John Wiley & Sons.
Guo, C., & Saxton, G. D. (2014). Tweeting social change: How social media are changing nonprofit advocacy. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 43(1), 57–79.
Herman, A., & Yarwood, R. (2015). From warfare to welfare: Veterans, military charities and the blurred spatiality of post-service welfare in the United Kingdom. Environment and Planning A: Economy and Space, 47(12), 2628–2644.
Howson, P. (2021). Crypto-giving and surveillance philanthropy: Exploring the trade-offs in blockchain innovation for nonprofits. Nonprofit Management and Leadership, 31(4), 805–820.
Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288.
Khoma, N. (2017). Revolutionary and military crowd-sourcing and crowd-funding practices of social political activism (based on Ukraine’s example of 2014–2016). Studium Europy Środkowej i Wschodniej, 8, 84–100.
Kotliarov, I. D. (2025). Crowdfunding the army: Implementation and implications. Russia in Global Affairs, 23(2), 75–86.
Meacham, A. (2004). To call or not to call—An analysis of current charitable telemarketing regulations. Commlaw Conspectus, 12, 61–80.
Nur Iman, A. K., Najiyah, F., & Asshiddiqi, M. (2021). Unfolding the possibility to develop share-waqf in Indonesia through the concepts, opportunities & challenges. Journal of Islamic Economic Laws, 4(1), 45–60.
O’Dwyer, B., & Unerman, J. (2008). The paradox of greater NGO accountability: A case study of Amnesty Ireland. Accounting, Organizations and Society, 33(7–8), 801–824.
Pape, R. A. (1998). Why economic sanctions still do not work. International Security, 23(1), 66–77.
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Touchstone.
RAND Corporation. (2024). RAND Annual Report. Retrieved from https://www.rand.org/about/annual_report.html
Ranjbar, H., Haghdoost, A.-A., Salsali, M., Khoshdel, A., Soleimani, M., & Bahrami, N. (2012). Sampling in qualitative research: A guide for beginning. Annals of Military Health Sciences Research, 10(3), 238–250.
Salamon, L. M., & Anheier, H. K. (1998). Social origins of civil society: Explaining the nonprofit sector cross-nationally. Voluntas, 9(3), 213–248.
Sargeant, A., & Shang, J. (2010). Fundraising principles and practice (Vol. 17). John Wiley & Sons.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research methods for business students (8th ed.). Pearson.
Saxton, G. D., & Wang, L. (2014). The social network effect: The determinants of giving through social media. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 43(5), 850–868.
Schervish, P. G. (2005). Major donors, major motives: The people and purposes behind major gifts. New Directions for Philanthropic Fundraising, 2005(47), 59–87.
Tasnim, N., Febrianti Aulia, R., Marwa Ujung, A., Deza Pohan, T., & Amelia, R. (2023). The role of infaq and sadaqah to improve community economic development. Current Advanced Research on Sharia Finance and Economic Worldwide, 2(3), 434–438.
Thomas, S. A., Feng, S., & Krishnan, T. V. (2015). To retain? To upgrade? The effects of direct mail on regular donation behavior. International Journal of Research in Marketing, 32(1), 48–63.
Zulkifli, M. F., Awang, R., Taha, R., Mohd Nor, M. N., & Ali, A. (2021). Combating poverty in Malaysia: The role of zakat. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(5), 505–513.