استراتژی‌های توسعه قدرت دفاعی در خرید تسلیحات نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترا، مطالعات دفاعی راهبردی، دانشکده دفاع ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.

2 استادیار، پژوهشکده سرمایه اجتماعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

3 دکترا، گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

4 دکترا، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.

5 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی ارتش، تهران، ایران.

10.22034/jdesd.2025.9722.1329

چکیده

در دنیای امروز، که تحولات فناوری و تغییرات ژئوپلیتیکی به سرعت در حال وقوع است، کشورها باید با دقت و با توجه به شرایط خاص خود، استراتژی‌های صحیح را برای خرید تسلیحات نظامی اتخاذ کنند تا بتواند به بهترین نحو از منافع ملی خود دفاع و در برابر تهدیدات مختلف ایستادگی نمایند. این تحقیق به دنبال تعیین اولویت استراتژی‌های توسعه قدرت دفاعی در خرید تســلیحات نظامی در یک دسته بندی از کشورها شامل: توسعه نیافته، در حال توسعه، توسعه یافته و پیشرفته می باشد.  به منظور اولویت بندی استراتژی ها برای هر کشور ابتدا سه استراتژی‌ کارکردی، اقتصادی و هژمونی از مبانی نظری احصا گردید و سپس به روش نمونه‌گیری گلوله برفی در اختیار 7 خبره قرار داده شد و در نهایت بر اساس تحلیل سلسله مراتبی الویت بندی صورت پذیرفت.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه‌نیافته، استراتژی هژمونی به عنوان اولویت نخست در تصمیم‌گیری برای خرید تسلیحات نظامی مطرح است، در حالی که استراتژی اقتصادی در مقام دوم و استراتژی کارکردی در مقام سوم قرار دارد. این الگوی اولویت‌بندی همچنین در کشورهای در حال توسعه نیز مشاهده می‌شود. در مقابل، در کشورهای توسعه‌یافته، اولویت‌ها به شکل متفاوتی است؛ استراتژی کارکردی در اولویت اول قرار دارد و بر کارایی و عملکرد تسلیحات تأکید می‌کند، سپس استراتژی هژمونی در مقام دوم و استراتژی اقتصادی در مقام سوم قرار می‌گیرد. این ترتیب نشان‌دهنده تمرکز کشورهای پیشرفته بر کارایی تسلیحات و سپس توجه به ابعاد قدرت و اقتصاد است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategies for Developing Defense Power in Military Procurement

نویسندگان [English]

  • Mohsen Gol Sorekh Haq 1
  • Asghar Asgharzadeh Bonab 2
  • Jafar Saadati Razian 3
  • Reza Jahanfar 4
  • Mohammad Mahdi 5
1 Ph.D,, Department of Strategic Defense Studies, Faculty of National Defense, National Defense University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Social Capital Research Institute, AJA Command and Staff University, Tehran, Iran.
3 Ph.D, Department of International Relations, Faculty of Law and Political Science, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
4 Ph.D, Department of Sociology, Faculty of Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran.
5 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Imam Ali Army Officer University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In today's world, where technological advancements and geopolitical changes are occurring rapidly, countries must carefully adopt the right strategies for military procurement, taking into account their specific conditions, in order to effectively defend their national interests and stand against various threats. This research is applied in nature and aims to determine the priority of strategies for developing defense power in military procurement across a classification of countries, including: underdeveloped, developing, developed, and advanced nations. The priority strategy for each country was assessed using the Analytic Hierarchy Process (AHP). Accordingly, three strategies—functional, economic, and hegemonic—were initially examined based on theoretical foundations, and a purposive sampling method identified and analyzed a total of 7 experts. The findings of this research indicate that in underdeveloped countries, the hegemonic strategy is prioritized as the first choice in military procurement decisions, while the economic strategy ranks second and the functional strategy ranks third. This prioritization pattern is also observed in developing countries. In contrast, in developed countries, the priorities differ; the functional strategy is placed first, emphasizing the efficiency and performance of weapons, followed by the hegemonic strategy in second place and the economic strategy in third. This order reflects the focus of advanced countries on the effectiveness of weapons, followed by considerations of power and economic dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategy
  • decision
  • purchase
  • military arms