راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای کسب اقتدار در خلیج‌فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترا، گروه مدیریت دفاعی، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، تهران، ایران.

10.22034/jdesd.2025.9656.1323

چکیده

خلیج­فارس مهم­ترین فضای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک جمهوری اسلامی ایران به شمار می‏آید که ازلحاظ جغرافیایی مهم­ترین بخش جهان اسلام را تشکیل داده است زیرا دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت منطقه، ایران و عربستان و دو کشور دارای بزرگ‌ترین منابع گازی، ایران و قطر در این منطقه قرار دارند. ایران به علت برخورداری از دو موقعیت استثنایی شامل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز منطقه و کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال نفت و گاز منطقه خلیج‌فارس و دریای خزر به خریداران آن، می­تواند به‌عنوان یک بازیگر اصلی و تأثیرگذار در منطقه قرار بگیرد؛ اما لازمه آن کسب اقتدار اقتصادی است؛ بنابراین هدف اصلی مقاله شناسایی مهم­ترین مؤلفه‌های اقتصادی اقتدارساز ج.ا.ایران در منطقه خلیج‌فارس و تدوین راهبرد اقتصادی ایران برای نیل به این اقتدار می باشد. این پژوهش از نوع توسعه­ای- کاربردی بوده که به روش توصیفی و به‌صورت آمیخته انجام شده است. جامعه آماری 54 نفر متشکل از افرادی بود که حداقل در یکی از حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و جغرافیایی، تخصص داشتند.
بر اساس تجزیه‌وتحلیل به‌عمل‌آمده تعداد، 16 عامل اقتصادی (شامل وجود ذخایر مناسب نفت و گاز در ایران، خطوط انتقال انرژی ج.ا.ایران در خلیج­فارس، منابع معدنی و طبیعی مشترک در خلیج­فارس و کارکرد تحریم­های اقتصادی علیه ایران و ...) شناسایی گردید. همچنین طبق نتایج تحقیق و محاسبات مربوط به تعیین مختصات دکارتی، وضعیت اقتدار اقتصادی ج.ا.ایران در خلیج­فارس در منطقه محافظه‌کارانه خفیف و معطوف به قوت قرار دارد که به سمت تهاجمی خفیف و معطوف به قوت در حال حرکت می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Economic Strategy of the Islamic Republic of Iran for Establishing Economic Authority in the Persian Gulf Region

نویسندگان [English]

  • Nader Javani 1
  • Ebrahim Ijabi 2
1 Ph.D., Department of Defense Management, Faculty of Command and Staff,, AJA University of Command and Staff, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Futures Studies, Faculty of Social Sciences, AJA University of Command and Staff, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The Persian Gulf is the most important geopolitical and geoeconomic region for the Islamic Republic of Iran. Moreover, this area also constitutes an integral part of the Islamic world due to the presence of the two largest oil-producing countries in the region—Iran and Saudi Arabia—and the two countries with the largest gas reserves, Iran and Qatar. With its significant advantages, including vast oil and gas reserves and the shortest routes for transporting oil and gas from both the Persian Gulf and the Caspian Sea to global markets, Iran has the potential to emerge as a dominant and influential player in the region. However, achieving this status is first contingent upon the enhancement of Iran’s economic power. Therefore, the main objective of this article is to identify the key economic factors that could contribute towards the enhancement of Iran's authority in the Persian Gulf region, and to formulating an economic strategy for achieving this purpose. This research can be defined as developmental and applied in terms of nature, and uses a descriptive and mixed-method approach. The statistical population consisted of 54 individuals with expertise in at least one of the economic, cultural, political, military, or geographical fields.
Through analysis 16 economic factors were identified, including the presence of significant oil and gas reserves in Iran, energy transit lines between Iran and the Persian Gulf, shared mineral and natural resources in the region, and the impact of economic sanctions against Iran. According to the research findings and calculations based on Cartesian coordinates, Iran's economic authority in the Persian Gulf is currently positioned in a mildly conservative and force-oriented state, with a trend towards a more proactive, force-oriented stance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Authority
  • Persian Gulf
  • Economic Strategy
  • SWOT