تبیین و اولویت‌بندی معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.

2 استادیار، گروه اقتصاد، پردیس بین الملل کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.

چکیده

یکی از ابزارهای مهم در خصوص پویایی اقتصادی در بخش فولاد و آهن، بازاریابی موفق آن در شرایط ناپایدار اقتصادی و نوسان قیمت‌ها می‌باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تبیین و اولویت‌بندی معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز، طراحی شده است. روش اجرای پژوهش حاضر آمیخته(کیفی-کمی) است. به این ترتیب که ابتدا با مطالعات اسناد موجود و تحلیل مضمون به تبیین معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز، پرداخته شده و در مرحله بعد با استفاده از نظرسنجی 100 خبره متخصص بازاریابی، معیارهای استخراج شده مرحله کیفی با تکنیک آماری رگرسیون تحلیل و اولویت‌بندی می‌گردند. جامعه آماری در این پژوهش در بخش کیفی کلیه مقالات، گزارشات علمی، پایان‌نامه‌های مرتبط با عوامل موثر بر بازاریابی در بخش صنعت می‌باشد و در بخش کمی مجموعه خبرگان و کارشناسان خبره در زمینه بازاریابی می‌باشند. روش نمونه‌گیری هدفمند برای بخش کیفی و کمی روش گلوله‌برفی بوده است، ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر در بخش کیفی فیش‌برداری و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته در خصوص هدف پژوهش بوده است. ابزار تحلیل اطلاعات در این پژوهش تحلیل محقق و بنا به نیاز نرم‌افزار،Spss نسخه 23 بوده است.
نتایج پژوهش نشان داد مهم ترین معیارهای موثر بر بازاریابی صنعت آهن و فولاد در شرایط نوسانات نرخ ارز به ترتیب اولویت شامل معیار اقتصادی (کاهش هزینه تولید، استفاده از فناوری‌های به روز تولید و تولید برمبنای عرضه و تقاضا)، معیار اجتماعی (مدیریت راهبردی و شناسایی مشتریان و نیازهای آنها) و معیار محیط‌زیستی (کاهش انرژی تولید) می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Clarification and Prioritization of Marketing Criteria in the Iron and Steel Industry Amid Exchange Rate Fluctuations

نویسندگان [English]

  • Hooman Hatefipour 1
  • Albert Boghosian 2
1 Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Kish International Campus, University of Tehran, Kish, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Economics, Kish International Campus, University of Tehran, Kish, Iran
چکیده [English]

A successful marketing strategy is essential for driving economic dynamism within the steel and iron industry, particularly during times of economic instability and fluctuating prices. The objective of this article is to identify and prioritize the key factors influencing the marketing of the iron and steel industry amid exchange rate volatility. To achieve this, a mixed-methods approach (qualitative-quantitative) was employed. Initially, a comprehensive analysis of existing literature and documents was conducted to identify the primary factors affecting marketing in the iron and steel sector. In the subsequent quantitative phase, a survey was administered to 100 marketing experts to further explore and prioritize these factors using stepwise regression analysis. The qualitative phase involved a review of relevant articles, research reports, and theses related to industrial marketing, while the quantitative phase targeted experts and specialists in the field of marketing. A purposive sampling technique, specifically snowball sampling, was used for both phases. Data collection tools included content analysis for the qualitative phase and a researcher-developed questionnaire for the quantitative phase. Data analysis was conducted using SPSS version 23, complemented by manual analysis as needed.
The results of the study revealed that the most important criteria affecting the marketing of the iron and steel industry during exchange rate fluctuations, in order of priority, are: economic factors (such as reducing production costs, utilizing up-to-date production technologies, and aligning production with supply and demand), social factors (including strategic management and identifying customers and their needs), and environmental factors (with a focus on reducing production energy consumption).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Benchmark
  • Marketing
  • Steel and iron
  • exchange rate fluctuations
دشتیانه، احسان، رضا رادفر و عباس طلوعی‌اشلقی (1400). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر تولید محصول جدید در فولاد، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 43، 49-59.
زارعیان، نسیم (1397). شناخت نقش و عوامل موثر استارت آپ ها در اقتصاد و فرهنگ کارآفرینی روستاهای استان سمنان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان.
شفیعی، علی و میرابی، وحیدرضا (1398). ارائه و اعتباریابی مدل بازاریابی استراتژیک در شرکت‌های بزرگ صنعت فولاد، تحقیقات بازاریابی نوین، 9(2)، 77-109.
شفیعی، علی و میرابی، رضا (1397). بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند با توجه به نقش میانجی بهر‌ه‌وری در شرکت های بزرگ صنعت فولاد، مدیریت بهره‌وری، 12(3)، 233-260.
مهراب پور، مجتبی (1397). تاثیر قابلیت های بازاریابی بر استراتژی های رقابتی با نقش تعدیلگر شدت رقابت (مطالعه موردی: توکا فولاد اصفهان)، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
قاسمی، حسن؛ تقوی، تقوی و محمدرضا فنی (1385). شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر بازاریابی صنعت فولاد آلیاژی در ایران، مجله مدیریت بازاریابی، 1(2)، 51-63.
مهدوی‌نیا، سیدمحمدرضا (1379). بازاریابی برای افزایش صادرات فولاد ایران، مجله دانش مدیریت، 13(50)، 101-112.
عمرانی، میثم؛ پویا، سیدمحمدخلیل و پویا، علیرضا (1400). برنامه ریزی ظرفیت تولید و فروش در صنعت فولاد با رویکرد پویاشناسی سیستم‌ها (مطالعه موردی: محصول میلگرد، مجتمع فولاد خراسان). اولین کنفرانس سیستمی در عمل.
عبدالله زاده، سهراب؛ چای فروش، سحر و علیزاده، محدثه (1401). نقش استارت آپ ها در کارآفرینی، سومین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری ایران، تهران.
کاظمیان، مینا؛ افشار کاظمی، محمدعلی؛ فتحی هفشجانی، کیامرث و معتدل، محمد رضا (1402). تعیین قیمت بهینه در صنعت فولاد با استفاده از الگوهای انحصار چندجانبه با رویکرد شبکه عصبی و نظریه بازی ها، مطالعات مدیریت صنعتی، 21(68)، 43-74.
 
Azimifard, A., Moosavirad, S. H., & Ariafar, S. (2018). Selecting sustainable supplier countries for Iran's steel industry at three levels by using AHP and TOPSIS methods. Resources Policy, 57, 30-44.
Akinci, İ. B., Alobaidi, D., & Ersöz, F. (2021, June). Comparison of iron and steel production defects using classification algorithms. In 2021 3rd International Congress on Human-Computer Interaction, Optimization and Robotic Applications (HORA) (pp. 1-9). IEEE.
Bhanot, B. , Reena, Pratima Kaur, P. (2023). Digital Marketing and its Effects on Start-up Business. International Journal of Research Publication and Reviews, Vol 4, no 8, pp 1143-1146.
Xia, B., Fung, R. Y., & Guo, J. E. (2018). Quality Investing and Pricing Strategies by Startups: Impacts of Demand Uncertainties and Capital Constraint. Discrete Dynamics in Nature and Society, 2018(1), 8302645.
Cerasa, A., & Buscaglia, D. (2019). A hedonic model of import steel prices: Is the EU market integrated?. Resources Policy, 61, 241-249.‏
Crompton, P. (2015). Explaining variation in steel consumption in the OECD. Resources Policy, 45, 239-246.
Evans, M. (2011). Steel consumption and economic activity in the UK: The integration and cointegration debate. Resources policy, 36(2), 97-106
González, I. H., & Kamiński, J. (2011). The iron and steel industry: a global market perspective. Gospodarka Surowcami Mineralnymi, 27(3), 5-28.
Huh, K. S. (2011). Steel consumption and economic growth in Korea: Long-term and short-term evidence. Resources Policy, 36(2), 107-113.
Gorjian Jolfaei, N., Haghighi, M., & Gorjian, N. (2017). Marketing mix elements-a case study on steel industry export
Ottosson, M., & Kindström, D. (2016). Exploring proactive niche market strategies in the steel industry: Activities and implications. Industrial Marketing Management, 55, 119-130.
Rizvanović, B., Zutshi, A., Grilo, A., & Nodehi, T. (2023). Linking the potentials of extended digital marketing impact and start-up growth: Developing a macro-dynamic framework of start-up growth drivers supported by digital marketing. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122128.
Yuan, Z. (2020). Research on environmental cost management problems and countermeasures of China’s iron and steel enterprises. International Journal of Social Science and Education Research, 3(5), 159-162.
Yazar, H. and M. Erdogdu. (2023). Industrial Policy in the Development of the Iron and Steel Industry in Several Countries. Industrial policy Journal, 3(!), Pp: 4-11.