بررسی تأثیر بهبود شاخص‌های محیط کسب و کار بر تأسیس بنگاه-های کوچک و متوسط کشور در راستای تحقق پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترا، گروه مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.

چکیده

امروزه اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تولیدی بیش از پیش برجسته شده است، چرا که این کسب و کارها سهم بسزایی در تولید ناخالص کشورها ایفا نموده و به نحوی موتور محرکه اقتصاد محسوب می شوند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که یکی از عمده ترین عواملی که می تواند در راه اندازی و تداوم عملکرد مطلوب کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش ویژه‌ای ایفا کند، توسعه و بهبود محیط کسب و کار است. از این رو هدف این پژوهش شناسایی تأثیر بهبود شاخص های محیط کسب و کار بر راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشد. با توجه به این موضوع، در این ﭘﮋوﻫﺶ در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها بهره برده شده است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart Pls استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای کسب و کار، دسترسی به برق، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قراردادها، امنیت سرمایه گذاری، سطح فساد، دسترسی به اطلاعات، رقابت پذیری، تحریم، تعاملات بین المللی، سرمایه خارجی، تورم، مداخلات دولت، هماهنگی بین سازمان ها و خروج نخبگان تأثیر معناداری بر راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط داشته اند. این تحلیل نتوانست تأثیر بین شاخص های ثبت مالکیت، ورشکستگی و فضای مجازی بر راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط را تأیید نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Improving Business Environment Indicators on the Development of Small and Medium Enterprises

نویسندگان [English]

  • Mahdi Riazi 1
  • Reza Bahraini 2
1 Ph.D., Department of Production and Operations Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Marketing Management, Faculty of Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

In current economic environment small and medium-sized manufacturing businesses - due to the significant role these businesses play as the driving force behind GDP - have assumed greater importance. Current studies indicate that improving business environment is a crucial factor behind incentivizing the establishment and development of new businesses, as well as, facilitating the optimal performance of such businesses. This paper seeks to identify the effects of improving business environment indicators on starting small and medium-sized businesses in order to provide solutions for eliminating barriers to production. By utilizing survey methods and a questionnaire, the paper seeks to evaluate the extent and manner of the impact of identified factors on the establishment of small and medium businesses. The subjects and the statistical population of this study in qualitative sections includes academics in the fields of management, economics, and business, as well as industry experts, including senior managers of small and medium businesses. For analyzing the data gathered, the paper relies on coding methods for the qualitative component of the study, and structural equation modeling method with a partial least squares approach (with the help of Smart PLS software) for the quantitative component of this study.
The results of the study showed that starting a business, obtaining business licenses, access to electricity, obtaining credit, supporting small investors, paying taxes, cross-border trade, enforcing contracts, investment security, corruption levels, access to information, competitiveness, sanctions, international interactions, foreign capital, inflation, government interventions, coordination between organizations, and elite exit had a significant impact on starting small and medium-sized businesses. This analysis could not confirm the effect between property registration, bankruptcy, and cyberspace indicators on starting small and medium-sized enterprises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • SMEs
  • Business environment
  • Business start-up indicators
اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، معاونت بررسی های اقتصادی (1399). پایش ملی محیط کسب و کار ایران، معاونت اقتصادی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی.
اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران (۱۳۹۹). بررسی عوامل مؤثر بر سنجش و بهبود فضای کسب وکار در ایران، معاونت اقتصادی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی.
احمدپور داریانی، محمود (1381). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، تهران: انتشارات پردیس.
اشرفی، یکتا و فهیمی فر، فاطمه (1390). بررسی شاخص های بهبود فضای کسب و کار با تأکید بر جایگاه ایران، ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، 11(11)، 7-24.
حافظ نیا، محمدرضا (1389)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
شریف زاده، محمدشریف؛ عبداله زاده، غلامحسین؛ جیوار، رقیه و دیوسالار، اسداله (1397). نقش خوشه های صنعتی کشاورزی در توسعه کسب و کارهای روستایی استان مازندران، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 7(24)، 227-247.
مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار (1397)، گزارش بررسی وضعیت ایران در شاخص سهولت انجام کسب وکار سال 2019  میلادی بانک جهانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت امور اقتصادی.
نیلی، مسعود و درگاهی، حسن (1382). استراتژی توسعه صنعتی کشور، تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی شریف موسسه انتشارات علمی.
واحد مقدم ، حسن و کیخا، حمید رضا (1394). بررسی نقش صنایع کوچک و متوسط و توسعه اقتصادی، کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی.
 
Kakkar, V., & Yan, I. K. (2014). Determinants of real exchange rates: An empirical investigation.
Lim, H. (2008). SMEs Development policy environment and challenges in Singapore. Singapore Institute for International Affairs.
OECD, (2017). Financing SMEs and Entrepreneurs.
Postma, T. J., & Liebl, F. (2005). How to improve scenario analysis as a strategic management tool?. Technological Forecasting and Social Change72(2), 161-173.
Ramkissoon-Babwah, N., & Mc David, J. (2016). Implementing Public Policy for Business Development: The National Entrepreneurship Development Company. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics5(1), 140-156.
www.doingbusiness.org
www.tccim.ir