انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24543720180522Evaluation of financial equilibrium for Islamic Republic of Iran’s military pension fund and providing solutions for it’s stabilityارزیابی تعادل مالی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و راهکارهایی برای استحکامبخشی آن در جمهوری اسلامی ایران936553FAسید شمس الدینحسینیعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی (sh.hosseini@atu.ac.irمحمدباقرادبی فیروزجائیعضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (bagheradabi@gmail.com)Journal Article20180406The main objective of this study is to evaluate Islamic Republic of Iran’s military Pension Fund financial equilibrium and to present solutions for improving its financial sustainability. In this regard, financial expenditure of this fund is defined as Pensioners’ salaries while its financial resource includes retirement deduction (22.5 percent of the salary of employees) and investment income. At the first step, financial deficit of the fund (the difference between expenditures and resources of this fund) is estimated, using descriptive and statistical methods. The results show that in the current situation, the existing resources of the military Pension Fund will only be able to cover 25% of its expenditures without government assistance. In other words, 75% of retirement benefits are provided from the state budget. Also it is estimated that in the next 10 years (at the end of the year 1406 Hijri Shamsi), the resources of the fund will be able to provide 20 Percent of retirement benefits. One of the ways to improve the financial sustainability of this fund is to grow assets of this pension fund so that investment income provides all or a greaeter share of retirement benefits. The resources needed to finance one-third, two-thirds or all of the fund's expenditures is estimated using scenario method. For example, if the fund's purpose is to finance one third of its expenditures at the end of 1406, assuming that the return rate is equivalent to the average long-term economic growth rate (5.7%), 172.5 trillion Tomans of asset is required. While, to finance two-thirds or all of the fund's expenditures, 351.4 and 524 trillion Tomans of asset are required respectively.هدف اصلی این تحقیق ارزیابی تعادل مالی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و راهکارهایی جهت بهبود پایداری مالی آن بوده است. در این ارتباط بر اساس اساسنامه صندوق، مصارف مالی صندوق عمدتاً به صورت حقوق و مزایای مستمریبگیران و منابع آن شامل کسور بازنشستگی 5/22 درصدی (سهم 5/13 درصدی دولت و 9 درصدی شاغلین) و درآمدهای حاصل از سرمایهگذاری استخراج شده است. با استفاده از روشهای توصیفی و آماری و به کمک اطلاعات صورتهای مالی صندوق بازنشستگی ن.م، برآورد میزان کسری مالی صندوق (مابهالتفاوت مصارف و منابع مالی صندوق) نشان میدهد در وضعیت کنونی، منابع موجود صندوق بازنشستگی ن.م با در نظر گرفتن کسور بازنشستگی بدون کمک دولت، تنها قادر به تأمین 25 درصد از مصارف خود خواهد بود و عملاً 75 درصد از حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمریبگیران از محل بودجه دولت تأمین میشود. همچنین برآوردها حاکی از آن است که در 10 سال آتی (پایان سال 1406) منابع صندوق توانایی تأمین حدود 20 درصد از مصارف را خواهد داشت و وابستگی آن به بودجه دولت به حدود 80 درصد خواهد رسید. یکی از راهکارهای بهبود پایداری مالی صندوق، انتقال داراییها توسط دولت به صندوق و تأمین تمام یا بخشی از تعهدات از طریق درآمدهای سرمایهگذاری است. در این مطالعه با استفاده از روش سناریونویسی، دارایی مورد نیاز برای تأمین یک سوم، دو سوم و یا کل مصارف صندوق برآورد شده است. نتایج نشان میدهد چنانچه هدف صندوق، تأمین مالی یک سوم از مصارف در پایان سال 1406 باشد و با فرض اینکه نرخ بازدهی معادل متوسط نرخ رشد اقتصادی بلندمدت (7/5 درصد) در نظر گرفته شود، لازم است دارایی به ارزش 1725 هزار میلیارد ریال در زمان فعلی به صندوق اعطا گردد. چنانچه هدف تأمین دوسوم و یا کل کسری صندوق بازنشستگی ن.م. باشد، به ترتیب داراییهایی به ارزش 3514 و 5240 هزار میلیارد ریال موردنیاز خواهد بودانجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24543720180522A survey on the effect military expenditures on social welfare in developing and developed countriesبررسی اثر مخارج دفاعی بر رفاه اجتماعی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه3954554FAیکتااشرفیرئیس پژوهشکده امور اقتصادی (yektaashrafi@gmail.com)جوادعرب یارمحمدیپژوهشگر پژوهشکده امور اقتصادی (javad.yarmohamadi@gmail.com )Journal Article20180408Military expenditures is an important part of any country's national budget. From an economic point of view, government spending on national defense is determined by national fiscal policies. The increasing trend of military and defense expenditures in recent years in the world and in Iran shows an increasing importance of examining the economic impact of defense spending. Defense spending can influence important macroeconomic variables, according to existing theoretical literature. These include social welfare and its evaluating indices. In this paper, the effect of military spending on welfare Index and welfare expenditures (health and education expenditures) has been investigated by panel data approach using a sample of 47 countries divided in two groups of developing and developed ones. Results show that education expenditures are not affected by military spending in both developed and developing countries and the sample of all countries. But health expenditures has a significant negative relationship with military spending in both developing and developed countries. Although there is no significant relationship between social welfare and military spending in developing countries, the relation is negative and significant in developed countries (and in the sample of all countries). This suggests that governments should be more cautious in planning expansions in their military spending.هزینههای دفاعی شامل بخش مهمی در بودجه ملی هر کشور است. از منظر اقتصادی، هزینههای دولت برای دفاع ملی، در چارچوب سیاستهای مالی ملی تعیین میشود. روند افزایشی مخارج نظامی و دفاعی در سالیان اخیر در جهان و ایران اهمیت بررسی آثار اقتصادی مخارج دفاعی را افزون میسازد. مبتنی بر مبانی نظری موجود، مخارج دفاعی میتواند متغیرهای مهم اقتصاد کلان را متأثر سازد. رفاه اجتماعی و متغیرهای سنجش آن از این جملهاند. در مقاله حاضر اثر مخارج دفاعی بر شاخص رفاه سِن و مخارج رفاهی (مخارج بهداشتی و آموزشی) با استفاده از رهیافت پانل دیتا و با استفاده از نمونهای از 47 کشور در قالب دو گروه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حکایت از آن دارد که مخارج آموزشی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و نمونهای که کل کشورهای مورد بررسی را شامل میشود متأثر از مخارج نظامی نیست. اما مخارج بهداشتی رابطه منفی و معنیداری با مخارج نظامی هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه یافته دارد. همچنین هرچند رابطه معنیداری بین رفاه اجتماعی و مخارج نظامی در کشورهای در حال توسعه وجود ندارد، اما این رابطه در کشورهای توسعه یافته (و در نمونه مشتمل بر کل کشورهای مورد بررسی) منفی و معنیدار است. این امر حکایت از آن دارد که دولتها باید با احتیاط بیشتری گسترش مخارج دفاعی را برنامهریزی نمایند.انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24543720180522Recognising and prioritising factors affecting motivation of benevolents for financing defense and securityشناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر گرایش خیّرین و واقفین به حمایت مالی از تحقیقات و پژوهشهای امور دفاعی و امنیتی کشور5478555FAمحمدعلیصالحی ابرقوییدکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ma.salehi21@yahoo.com)عباسعلیمحمدیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی (Hfata_2006@yahoo.com)Journal Article20180410Security is one of the most basic needs of any country and progress and prosperity are achieved by security. On the other hand, power and defense of the country against violation and malice is necessary for the security. This power and defense is achieved through the development of defense and security researches. Without defense research, security is dependent on foreign equipment, which itself challenges security. On the other hand, defense and security research and its development requires financial resources while government budgets are limited. So, identifying new sources of funding for defense and security research is essential. One of these options is the capacity of the charitable society. Accordingly, the present study seeks to identify and prioritize the factors affecting the attitudes and incentives of the benefactors to finance defense and security research. For this purpose, after reviewing the literature, for identifying the indicators that affect the supportive behavior of the benefactors, semi-structured interviews were conducted with the benefactors, Organization of Endowment and Charity experts and researchers. Then the factors were prioritized using the Hierarchical Analysis Process based on the opinion of 30 experts (consisting of the charitable foundations of the country and charity institutes). The results of the research showed that among the 25 main indicators affecting the behavior of the benevolent, the indices of one’s history, patriotism and durability of one’s name are the most important indicators and excitement of feelings, lack of concern about confiscation of property and tax incentives are the low priority.امنیت یکی از اساسیترین نیازهای یک کشور است و در سایه امنیت است که پیشرفت و رفاه حاصل میشود. از طرفی لازمه امنیت، توان و قدرت دفاعی کشور در برابر تجاوز و بدخواهیها است. این توان و قدرت دفاعی حاصل نمیگردد مگر با توسعه تحقیقات و پژوهشهای دفاعی و امنیتی. در حقیقت بدون تحقیقاتی که منجر به طراحی و توسعه توان دفاعی گردد، افزایش امنیت وابسته به تجهیزات خارجی میگردد که خود، امنیت را زیر سؤال میبرد. از طرفی تحقیقات و پژوهشهای دفاعی و امنیتی و تقویت و توسعه آنها، نیازمند منابع مالی است و بودجههای دولتی محدود. از این رو، شناسایی ظرفیتهای جدید تأمین منابع مالی برای تحقیقات و پژوهشهای دفاعی و امنیتی امری ضروری است. یکی از این گزینهها، ظرفیت جامعه خیّرین و واقفین کشور است که شواهد نشاندهنده مشارکت ارزشمند ایشان در بسیاری از حوزههای اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و غیره است. بر این اساس، تحقیق حاضر، به دنبال شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر گرایش و انگیزش خیّرین و واقفین برای حمایت مالی از تحقیقات و پژوهشهای دفاعی و امنیتی کشور است. برای این منظور پس از مرور ادبیات، جهت شناسایی شاخصهای تأثیرگذار بر رفتار حمایتی خیّرین و واقفین از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خیّرین، واقفین، پژوهشگران و کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریّه استفاده شد و سپس اولویتبندی عوامل با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بر اساس نظر 30 نفر از خیّرین و واقفین (متشکل از مجمع خیّرین کشور و مؤسسات خیریّه) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که از میان 25 شاخص اصلی مؤثر بر رفتار حمایتی خیّرین و واقفین، شاخصهای سابقه و پیشینه، میهندوستی و ماندگاری نام دارای بیشترین اهمیت و بالاترین اولویت در انگیزش حمایت از تحقیقات دفاعی و امنیتی و برانگیخته شدن احساسات، عدم نگرانی از مصادره اموال و مشوقهای مالیاتی دارای کمترین اهمیت و پایین اولویت هستند.انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24543720180522Investigating and prosecuting violations of sanctions and export controls laws in the US justice departmentبازرسی و تعقیب نقض عمدی قوانین کنترل صادرات و تحریم در وزارت دادگستری ایالاتمتحده7992556FAغلام نبیفیضی چکابعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ( gholamnabifayzi@atu.ac.ir)محمدچلبیکارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده مسئول (mchalabi110@gmail.com)Journal Article20180412The US has one of the most complex national systems of sanctions enforcement in the world. This system derives from the number of agencies that each have their own duties and authorities in US sanction program. One of these agencies is the Justice Department, which can criminally prosecute willful violations of certain export controls and sanctions laws, along with other related criminal laws. The Department of Justice (DOJ) has the power to investigate and prosecute violations of federal criminal laws, which includes willful violations of sanctions and export controls laws. The DOJ typically prosecutes violations of sanctions programs through its Offices and agencies. The DOJ often works together with these and other law enforcement entities, at both the state and federal level. Administrative and civil enforcement agencies that frequently collaborate with the DOJ include the Department of Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC), the Department of Commerce’s Bureau of Industry and Security (BIS), as well as the Department of State’s Directorate of Defense Trade Controls (DDTC). On the other hand, since Iran has always been sanctioned by US, understanding the role of the DOJ and analyzing the policies of the Department is necessary for it. Therefore, in the forthcoming article using the library method and the study of Persian and English resources and websites, we will examine the role of the DOJ in the US sanctions program.ایالاتمتحده یکی از پیچیدهترین سیستمهای داخلی تحریم در جهان را دارد که این سیستم را نهادها و آژانسهایی اداره میکنند که هر یک دارای وظایف و اختیارات منحصر به فرد اند. یکی از نهادهایی که اختیار اقدام علیه ناقضان قوانین و مقررات تحریم را دارد، وزارت دادگستری است که از طریق نهادها و ادارات وابسته به خود در این خصوص اقدام میکند. با این توضیح که وزارت دادگستری ایالاتمتحده به عنوان وزارت خانه مسئول بازرسی و تعقیب نقض قوانین کیفری فدرال، اختیار بازرسی و تعقیب نقض عمدی قوانین کنترل صادرات و تحریم آمریکا را نیز دارد و در این خصوص با دیگر نهادهای ایالاتمتحده نظیر دفتر کنترل داراییهای خارجی، اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی و دبیرخانه کنترل تجارت اقلام دفاعی وزارت خارجه که هر یک به نوعی در برنامه تحریم و نیز نظام کنترل صادرات ایالاتمتحده نقشآفرینی میکنند، همکاری دارد. از این رو آشنایی با ساختار وزارت دادگستری به عنوان یکی از آژانسهای دخیل در برنامه تحریم ایالاتمتحده در کشوری نظر ایران که همواره آماج حملات تحریمی این کشور بوده امری ضروری و اجتنابناپذیر است، چرا که اتخاذ سیاستهای مقابلهای با تحریمهای مذکور بدون آشنایی با ساختار این وزارت خانه و سایر نهادها غیرممکن است. لذا در این مقاله به بررسی این مهم میپردازیم.انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24543720180522Development of ecomoney digital currency based on blockchain technology for a multilateral regional monetary treatyایجاد پول دیجیتال اکومانی مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک براساس پیمان چندجانبه پولی منطقهای93105557FAمحمدرضارنجبر فلاحعضو هیئت علمی مرکز دکتری دانشگاه پیام نور تهران (rfallah@pnu.ac.ir)Journal Article20180416Today, the dominance of currencies such as the Dollar and the Euro over the global trading system and the dependence of bank transfers on the SWIFT network have become the power measure to impose sanctions. International organizations, their facilities and regulations were used mostly as tools for global management in the past, but today the sorts of governance and relations between countries have changed with modern tools and organizations emerging alongside traditional tools and the possibility of intelligent data management. Therefore, in many countries both centralized governments and decentralized public institutions want to restructure the relationships and use of new tools such as "cryptocurrencies" for exchanges, financing and transferring assets in order to maintain their independence and economic status. The desire to decrease the monopoly power of dominating currencies throughout the global economy and its exchange platform, has expanded countries' incentives to conduct bilateral and multilateral exchanges with local currencies in the context of the new blockchain technology. One way of facilitating the exchanges and aversion of exchange rate volatilities is the creation of a “digital currency” backed by a portfolio of national and international currencies, gold, oil and other assets operating similar to SDR (Special Drawing Right), provides secure, fast and cheap clearing of payments among traders without the need for SWIFT. In this paper, we have examined the possibility of establishing a digital currency named “Ecomoney” between Iran and ECO member countries and major trading parties of Iran such as China, India and Russia.امروز تسلط ارزهای جهان روا همانند دلار و یورو بر نظام مبادلات جهانی و نیز وابستگی نقل و انتقالات بانکی به شبکه سوئیفت تبدیل به ابزارهای قدرت برای اعمال تحریمها شده است. در گذشته استفاده از سازمانهای بینالمللی، امکانات، تسهیلات و مقررات آنها ابزاری برای اعمال کنترلها و یا مدیریت جهانی بود ولی امروزه با ابزارها و سازمانهای شکل گرفته نوین در کنار ابزارهای سنتی و امکان مدیریت هوشمند دادهها در بستر دنیای دیجیتال نوع حکمرانی و روابط بین کشورها تغییر یافته است. از اینرو بسیاری از کشورها برای حفظ استقلال و موقعیت اقتصادی خود چه از سوی شیوههای متمرکز دولتها و چه از سوی نهادهای مردمی غیرمتمرکز خواهان بازنگری در مناسبات و استفاده از ابزارهای نوین از قبیل «رمزینهها » در بستر زنجیرههای بلوکی برای انجام مبادلات، تأمین مالی و نقل و انتقال داراییهاست. میل به کاستن از قدرت انحصاری ارزهای مسلط بر اقتصاد جهانی و بستر مبادلاتی آن، انگیزه کشورها برای انجام مبادلات دو و چند جانبه با پولهای بومی را در بستر فنآوری جدید زنجیره بلوکی (بلاک چین[1]) گسترش داده است. برای تسهیل در مبادلات و گریز از ریسک نوسانات نرخ ارز یکی از گزینهها میتواند ایجاد نوعی «پول دیجیتال» با پشتوانه سبدی از پول ملی کشورها، ارزهای بینالمللی، طلا، نفت و داراییهایی از این قبیل است که همانند حق برداشت مخصوص[2] جدید به شکل دیجیتال امر تسویه مطمئن پرداخت بین بازرگانان کشورها را با سرعت بالا، هزینه پایین و بینیاز از سوئیفت، در بستر بلاک چین با امکان طراحی نودهای کنترلی برای بانک مرکزی کشورها فراهم میسازد.
در این مقاله امکان ایجاد یک پول دیجیتال بین ایران با کشورهای عضو اتحادیه اکو و طرفهای عمده تجاری ایران از قبیل چین، هند و روسیه با عنوان اکومانی[3] مورد بررسی قرار گرفته است.
انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24543720180522A model for optimizing the economic behavior of countries in asymmetric power conflicts using game theory and prospect theoryالگویی برای تبیین بهینه رفتار اقتصادی کشورها در تقابلات نامتقارن قدرت با استفاده از نظریه بازیها و تئوری چشمانداز107123558FAمهدیگلدانیاستادیار دانشگاه حکیم سبزواری (m.goldani@hsu.ac.ir)000-0003-3545-649XJournal Article20180416After Kahneman and Tversky expanded the Prospect theory in the context of behavioral economics in year 1992, academic and policy making communities wondered as if the theory of expected valuation could solely explain the economic behavior of individuals and governments in different decision-making situations. This was further reinforced by the facts of the wars between Iraq and the United States (1990) or England and Argentina (1982) asking why is it that one country still decides to enter a direct war, despite finding itself economically and militarily weaker than the adversary. Behavioral economists have attempted to use the Prospect theory to explain these countries’ responds by providing a more accurate prediction of the behavior of many governments in opposition to powerful countries. In the meantime, the use of game theory due to its high modeling power regarding intelligent actors and their dynamic behavior has gained widespread use in combination with landscape theory. In this paper, we try to present the Prospect theory and the way it is combined with game theory in order to provide a model for the optimal explanation of Iran’s socio-economic behavior under sanctions.پس از آنکه کانمن و تورسکی در سال ۱۹۹۲ به بسط تئوری چشمانداز در چارچوب اقتصاد رفتاری پرداختند، این سؤال متوجه محافل آکادمیک و سیاست گذاری گردید که گویا نظریه ارزشگذاری انتظاری بهتنهایی قادر به توضیح رفتار اقتصادی افراد و به تبع دولتها در شرایط مختلف تصمیمگیری نیست. این مطلب با مشاهده حقایقی از جنگهای ۵۰ سال اخیر میان عراق و ایالاتمتحده (۱۹۹۰) یا انگلستان و آرژانتین (۱۹۸۲) بیشتر در اذهان متبادر شد که چرا یک کشور باوجود اینکه خود را به لحاظ اقتصادی و دفاعی ضعیفتر از دیگری میداند باز هم تصمیم به جنگ رو در رو و مستقیم میگیرد. اقتصاددانان حوزه رفتاری سعی نمودند با استفاده از تئوری چشمانداز توضیح علمی در چرایی عکسالعمل این کشورها بیابند که با استفاده از آن بتوان پیشبینی دقیقتری از رفتار بسیاری از دول در برابر کشورهای ثروتمند مخالف ارائه نمایند. در این میان استفاده از نظریه بازیها به دلیل قدرت مدلسازی بالا در خصوص بازیگران هوشمند و رفتار دینامیکی آنها، کاربرد گستردهای برای ترکیب با نظریه چشمانداز یافت. در این مقاله سعی میکنیم ضمن ارائه نظریه چشمانداز و چگونگی ترکیب آن با تئوری بازیها، الگویی برای تبیین بهینه رفتار سیاسی-اقتصادی کشورمان در شرایط تحریم ارائه نماییم.