انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24542320170621I.R. Iran and Selected Countries’ Military Expenditures Optimization: Army Curve Approachبهینه یابی هزینههای دفاعی در جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منتخب: رهیافت Armey Curve1126461FAشهابالدینفولادی مقدمفارغ التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیسهیلفتاحیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیمیرحسنقوامیهیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170120In a world of war and violence, it’s essential to study about defense and security. Security is cornerstone of development, so military expenditures of any country plays an economic role other that providing security. This paper aims to find the optimal amount of I.R. Iran’s optimal military expenditures and also find the gap between current and optimum expenditures. We first examine the effect of military expenditures on selected countries GDP using fixed effect panel data regression and then estimate the optimal military expenditures of I.R. Iran using Army curve model. Hausman and F.limer tests confirms the used model. The study covers the 1990 to 2016 period. Results show that Iran’s military expenditures is lower that its optimum level.در دنیایی که بهطور مداوم درگیر جنگ و خشونت است مطالعه در مورد امنیت و دفاع لازم و ضروری به نظر میآید. امنیت بهعنوان شرط لازم برای رشد و توسعه اقتصادی شناخته میشود از این رو هزینههای دفاعی هر کشور علاوه بر ابعاد امنیتی از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژهای هست. این مقاله به دنبال پر کردن یک جای خالی در ادبیات اقتصاد دفاع در جمهوری اسلامی ایران هست تا مشخص کنیم که مقدار بهینه هزینههای دفاعی چه مقدار است و این مقدار بهینه با وضعیت موجود چقدر فاصله دارد. ابتدا با استفاده از دادههای تابلویی و مدل اثرات ثابت<sup><sup>[1]</sup></sup> به بررسی نوع اثر هزینههای دفاعی بر تولید ناخالص سرانه در کشورهای منتخب پرداخته و سپس با بهرهگیری از مدل منحنی آرمیبه بهینه یابی هزینههای دفاع در جمهوری اسلامی ایران میپردازیم. آزمونهای هاسمن<sup><sup>[2]</sup></sup> و اف لیمر<sup><sup>[3]</sup></sup> درستی مدل اقتصادسنجی مورد استفاده را تأیید میکنند. مطالعه این مقاله در بازهی زمانی 1990 تا 2016 انجامگرفته شده است. نتایج نشان میدهد هزینههای دفاعی جمهوری اسلامی ایران با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از حد بهینه پایینتر بوده و تنها در بعضی از سالها به مقدار بهینه نزدیک شده است.
<br clear="all" />
3-fixed Effect
4-Hausman Test
5-Limerانجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24542320170621The Effect of Military Expenditures on Human Developement based on the Selected Countries’ Level of Developement with an Emphasis On Islamic Republic of Iranاثر مخارج دفاعی بر توسعه انسانی در پرتو درجه توسعهیافتگی کشورهای منتخب با تأکید بر کشور جمهوری اسلامی ایران2741462FAحسنملااسمعیلی دهشیریدانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانفرهادغفاریدانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20170121One of the main economic goals of any country is to develop social welfare and maintain sustainable development which neither of those is possible unless human developement uccures. Government Expenditures is an effective factor of human developement. The effect of government expenditures, especially defense expenditures on economic variables have always been important in the fields of economics and defense economics which their interaction determines the level of this effect. Considering the high importance of this field, in this paper we survey the effects of military expenditures on human developement of four groups of countries with different levels of development during 2000 to 2015 using panel data analysis. Results show that in countries with very high level of human developement (HDI>0.8) and moderate levels of developement (0.5<HDI<0.7) military expenditures has a significant and negative effect on human developement. This effect is significantly positive for countries with high levels of human developement (0.7<HDI<0.8) including Iran. The effect is insignificant for countries with HDI lower than 0.5.یکی از اهداف کلان اقتصادی هر کشوری ایجاد رفاه اجتماعی و توسعه پایدار است که جز با بهبود وضعیت زندگی و درامد که همان ارتقا توسعه انسانی است، امکانپذیر نیست. یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعه انسانی مخارج دولت است. تأثیر مخارج دولت ازجمله مخارج دفاعی بر متغیرهای اقتصادی همواره یکی از موضوعات مهم اقتصاد خصوصاً اقتصاد دفاعی بوده است بهطوریکه بسته به مکانیسم تعامل میان آنها چگونگی اثرات متفاوت است. با توجه بهضرورت و اهمیت این حوزه، در این تحقیق به تحلیل اثرات مخارج دفاعی بر توسعه انسانی چهار گروه منتخب از کشورها با درجات توسعهیافتگی مختلف طی دوره زمانی 2000 تا 2015 به روش دادههای پانلی پرداخته شد. بر اساس نتایج تحقیق مخارج دفاعی در گروه کشورها با درجه توسعهیافتگی بسیار بالا (8/0<HDI) و گروه کشورها با درجه توسعهیافتگی متوسط (7/0> HDI >5/0) اثر منفی و معنادار بر توسعه انسانی دارد. اثر این شاخص در گروه کشورها با درجه توسعهیافتگی بالا (8/0> HDI >7/0) که شامل ایران نیز هست بر توسعه انسانی مثبت و معنادار است. در گروه کشورها با درجه توسعهیافتگی پایین (5/0> HDI) اثر شاخص مخارج دفاعی بر توسعه انسانی معنادار نیست.انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24542320170621Estimating Iran’s Military Expenditures Demand Functionبرآورد تابع تقاضای مخارج نظامی در ایران4358463FAسیناعنایت اللهیکارشناسی ارشد ریاضیات مالی، دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائیمسعودباغستانی میبدیدکترای علوم اقتصادی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امامJournal Article20170125Military expenditures are of the most important expenditures which any country has to pay attention to it in order to protect its security and homeland. There are different factors including national income, population, strategic situation and neighbor countries’ military expenditues that affect military expenditures of a country. Considering this, we try to estimate Iran’s military expenditures demand function using factors such as GDP, oil exports income, population, military expenditures of Saudi Arabia, Turkey, Israel and Pakistan, and the dummy variable of U.S. army presence in the region during Afghanistan war. The demand function was estimated for the period 1980 to 2015 using ARDL regression analysis. Results show that the effect of Pakistan and Turkey military expenditures is negative on Iran’s military expenditures and an increase in Israel and Saudi Arabia’s military expenditures increases Iran’s expenditures on this matter. GDP has a negative effect on this. The effect of population and the dummy variable is also positive on military expendituresمخارج نظامی در کشورهای مختلف یکی از مخارج ضروری است که هر کشوری در جهت حفظ امنیت و دفاع از مرزهای خود باید به آن توجه کند. عوامل متعددی بر میزان مخارج کشورهای مختلف اثر دارد که از این جمله میتوان به درآمد، جمعیت، وضعیت استراتژیکی و مخارج نظامی کشورهای همسایه اشاره کرد. در این راستا با استفاده از یک مدل، رشد تابع تقاضای مخارج نظامی برای ایران مدنظر قرار گرفت که عوامل موثر بر آن شامل تولیدناخالص داخلی، درآمد نفتی، مخارج نظامی کشورهای عربستان، ترکیه، اسراییل و پاکستان، جمعیت و متغیر مجازی ورود نظامی آمریکا به منطقه با حمله به افغانستان بود. دوره زمانی مورد بررسی از سال 1980 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفت که با روش خودرگرسیون با وقفههای توزیع شده این تابع تقاضا برآورد گردید. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اثرمخارج کشورهای همسایه بر مخارج نظامی ایران به ترتیب پاکستان و ترکیه منفی و اسراییل و عربستان مثبت است و درآمد نفتی بر مخارج نظامی دارای اثر مثبتی است. تولیدناخالص داخلی دارای اثر منفی است. اثر جمعیت نیز بر مخارج نظامی دارای اثر مثبتی بوده است. متغیر مجازی وارد شده یعنی حمله نظامی امریکا به افغانستان نیز دارای اثر مثبتی بر مخارج نظامی ایران بوده است.انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24542320170621Investigating the Role of Resistive Economy in Defensive Industry with an Emphasis on Technology Developementبررسی نقش اقتصاد مقاومتی در صنعت دفاعی با تأکید بر توسعه فناوری5977464FAحمیدخزائیلدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی مدیریت پدافند غیرعامل، دانشگاه عالی دفاعمحمدرضارنجبر فلاحهیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170202This study aims to investigate the role of Resistive Economy in defense sector with an emphasis on technology developement. The research is descriptive and based on correlation analysis. The study society contains 126 people in which 95 of them were selected as sample. The questionnaire was answerd by this group and answers were analyzed. Questionnaire stability was calculated by the mehtod of krunbach alpha for resistive economy and defense industry variables as 0.68 and 0.78. We used SPSS software and correlation tests to analyze the data. Results show that the most Important challenge of defense industry for the developement of technology is on one hand resource scarcity and on the other hand increasing number of required technologies. Defensive industry can help the country in transition to resistive economy paradigm through overflows of technology, investment security, stimulating knowledge based demand and helping institutional innovationهدف این پژوهش بررسی نقش اقتصاد مقاومتی در صنعت دفاعی با تأکید بر توسعه فناوری هست. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجامشده است. جامعه آماری این تحقیق به تعداد 126 نفر در نظر گرفتهشدهاند بر طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، 95 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد 95 پرسشنامه توزیع گردید و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ برای متغیرهای اقتصاد مقاومتی و صنعت دفاعی به ترتیب 68/0 و 78/0 محاسبه گردید. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS و ضرایب آماری متناسب با نوع متغیرها و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار و تحلیل استنباطی از آزمونهای همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مـهمتـرین چالشهای صنعت دفاعی برای توسعهی فناوری، از یکسو محدودیت منابع و از سوی دیگر، تـنوع فـزاینده فناوریهای موردنیاز هـمراه بـا سرعتبالای تـغییر آنهاست. صنعت دفاعی از طریق سرریزهای فناورانه، ایجاد امنیت سرمایهگذاری، کمک به تحریک تقاضای دانشبنیان و کمک به نوآوری نهادی برای رفع گلوگاههای نهادی که مانع پیشرفت کسبوکارهای راهبردی در سطح ملی هستند، منجر به ارتقای قابلیتهای کشور در گذار به اقتصاد مقاومتی خواهد بودانجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24542320170621Syndicate and Partnership Finance of Military Projectsتأمین مالی سندیکایی و مشارکتی برای پروژه های نظامی7996465FAداودعلیاکبریکارشناس ارشد حقوق تجارت بین المللمحمدرحیماحمدوندکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تهرانJournal Article20170211National security and authorization is guranteed by executing military projects, while many of such projects face lack of funds. Syndicate and partnership finance which utilize resources out of defined budget for such projects, can solve this problem. In syndicate finance model, investee reaches a bank and that bank gathers a syndicate of banks and every one of those banks will have a direct contract with investee. In partnership finance model, the main bank pays the whole loan and then tranfers fractions of the loan to other banks. In this model, the secondary bank doesn’t have a direct contract with investee. Utilizing these loans requires legal and economic infrastructures in defense sector. This infrastructure reqires reguation of government guarantee for syndicate and partnership loans in defense sector, compiling a general strategic plan in providing military equipment, compiling defense general offset system, establishing defense contract companyand outsourcing military projects.حفظ امنیت و اقتدار ملی در سایۀ طراحی و اجرای پروژههای نظامی گوناگون رقم میخورد و حال اینکه با توجه به محدودیت بودجۀ دفاعی، برخی از پروژههای نظامی با مشکل کمبود منابع مالی لازم، مواجه میباشند. تأمین مالی سندیکایی و مشارکتی که ازجمله منابع مالی خارج از بودجه در تأمین مالی پروژههای نظامی هست تا حدی میتواند این مشکل را برطرف نماید. در تأمین مالی سندیکایی، متولی پروژۀ نظامی به یک بانک مراجعه و آن بانک سندیکایی از بانکها را برای اعطای وام گرد هم میآورد و هریک از بانکهای وامدهنده، در یک رابطۀ قراردادی مستقیم با وامگیرنده قرار میگیرند. در تأمین مالی مشارکتی، بانک اصلی بهتنهایی تمامی مبلغ وام را در اختیار متقاضی قرار میدهد و متعاقباً بهصورت جداگانه درصدهایی از مبلغ وام را به سایر بانکهای مایل به مشارکت واگذار میکند. لذا بانکهای مشارکتکننده در رابطۀ قراردادی مستقیم با وامگیرنده قرار نخواهند داشت. استفاده از این تسهیلات کلان بانکی، مستلزم ایجاد زیرساختهای حقوقی و اقتصادی در حوزۀ دفاع بوده که ناظر به تنظیم مقررات ضمانت دولتی از تسهیلات سندیکایی و مشارکتی دفاعی، تدوین برنامۀ راهبردی جامع در تأمین اقلام دفاعی، تنظیم نظام جامع آفست دفاع، تشکیل شرکتهای پیمانکاری دفاعی، برونسپاری پروژههای نظامی و واگذاری مالکیت برخی از پیمانکاران دفاعی، میباشند.انجمن علمی اقتصاد دفاع ایرانفصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار2538-24542320170621The Projection of Resistive Economy in Defense Industry based on Lafelli Model (Win Game)ترجمان اقتصاد مقاومتی در صنعت دفاعی مبتنی بر مدل لافلِی (بازی بُرد)97116466FAآرمانآذرلیدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیداریوشجعفر زادهدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیناصرپورصادقعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170213Since 1392 and after the provision of resistive economy policies, many have tried to compile the factors of this economic paradigm including policies, approaches, objects, strategies, necessities and indices. But projection of these factors in different sectors including “defense industries” requires a generalized and explanatory approach based on a unanimous and applicable approach. This study tries to reconsider the resistive economy paradigm using Lafelli model which is a powerfull model in compiling unanimous choice chains and getting successful in competition condition. In this procedure, results of library studies (factors of resistive economy) were evaluated and concluted to be true, using Delphie technique and the cooperation on experts in fields of management, defense and economics.از سال 1392 و با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مدظلهالعالی، تلاشهای متعددی در خصوص تدوین ارکان این الگوی اقتصادی صورت گرفته که در پژوهشهای مختلف در قالب سیاستها، رویکردها، اهداف، راهبردها، الزامات و شاخصها ارائهشدهاند؛ اما ترجمان این ارکان در بخشهای مختلف ازجمله «صنعت دفاعی»، مستلزم رویکردی تفسیری و تعمیمی مبتنی بر مدلی یکپارچه ساز و عملگرا است. این پژوهش تلاش مینماید ضمن مرور و گردآوری ارکان پیشگفته، الگوی اقتصاد مقاومتی را با استفاده از مدل لافلِی که مدلی توانمند در تدوین زنجیره یکپارچه انتخابها و نیل به پیروزی در شرایط رقابت است، باز تبیین نماید. در این فرایند نتایج مطالعات کتابخانهای (ارکان اقتصاد مقاومتی) با استفاده از فن دلفی و با مشارکت خبرگان حوزه مدیریت، دفاع و اقتصاد و در قالب مدل لافلِی ساختاردهی شده و از طریق تشکیل میز اندیشه، صحهگذاری گردیده است. در پایان پژوهشگران سه موضوع پایایی سنجی، بازنگری ترکیب زنجیره انتخابها در صنعت دفاعی و تدوین راهبردهای بخشی متناظر با الگوی حاصله را برای تحقیقات آتی پیشنهاد مینمایند.