انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار
2538-2454
2981-068X
5
15
2020
05
21
بررسی تأثیر هزینه های نظامی و رشد اقتصادی بر مصرف انرژی در ایران با ارائه راهکارهایی به منظور تقویت امنیت انرژی
9
28
FA
یاور
دشت بانی
دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
yavar_dashtbany@yahoo.com
علیرضا
آزاد
کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
alireza.azad@ut.ac.ir
امنیت انرژی توانایی یک اقتصاد برای تضمین قدرت تأمین منابع انرژی به صورت پایدار و در طول زمان با سطح قیمتی است که تأثیر نامطلوبی بر عملکرد اقتصادی آن اقتصاد نگذارد. سه هدف مشخص امنیت انرژی کاهش آسیبپذیری در برابر تهدیدها یا فشار خارجی، جلوگیری از بروز بحران عرضه و به حداقل رساندن تأثیر اقتصادی و نظامی بحران انرژی در صورت وقوع چنین بحرانی است. امنیت عرضه انرژی در دسترسبودن دائمی انرژی در حالات مختلف، با مقادیر کافی و در سطوح قیمتی معقول است و امنیت تقاضای انرژی وجود یک تقاضای ثابت و منظم برای صادرات انرژی با قیمتهای رقابتی که حداقل هزینههای تولید و تراکنش را جبران کند میباشد. در ایران بهعنوان یک کشور تولیدکننده عمده انرژی، امنیت انرژی باید علاوه بر بخش تولید، شامل امنیت مصرف و تقاضای انرژی نیز بشود زیرا امنیت انرژی وابسته به یک بازار مداوم و همراه با رشد منطقی و کمنوسان در آینده است. هزینههای نظامی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم دارای تأثیر بر تولید ناخالص داخلی و مصرف انرژی است که این تأثیر میتواند مثبت یا منفی باشد. بنابراین هزینههای نظامی از طریق تأثیری که بر مصرف انرژی دارد عاملی موثر در شاخصهای امنیت انرژی است. در این پژوهش با استفاده از دادههای تابلویی تأثیرگذاری هزینههای نظامی و رشد اقتصادی را بر مصرف انرژی در کشورهای ایران، ترکیه، مصر و عربستان بررسی کردیم. در این پژوهش دادهها در بازه زمانی سالهای ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۸ میلادی مورد استفاده قرار گرفتهاند. با بهرهگیری از مدل ARDL تاثیرگذاری رشد اقتصادی و هزینههای نظامی بر مصرف انرژی را در ایران مورد بررسی قرار دادیم که مشخص شد در کوتاه مدت تأثیر متغیرهای مذکور بر مصرف انرژی بهصورت آنی مثبت میباشد و رابطه بلندمدت بین آنها وجود ندارد. در ضمن آزمون علیت گرنجر نشان داد تولید ناخالص داخلی (نمایانگر رشد اقتصادی) علت مصرف انرژی در ایران در معیار گرنجر است. در پایان بهمنظور تقویت امنیت در حوزه انرژی راهکارهایی ارائه شد.
امنیت انرژی,هزینه های نظامی,مصرف انرژی,رشد اقتصادی
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1094.html
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1094_0d7e627dfd9af04e6b34042b8abcb317.pdf
انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار
2538-2454
2981-068X
5
15
2020
05
21
ارائه الگوی تأمین مالی مبتنی بر اوراق خرید دین و مرابحه در بخش دفاعی کشور با اولویت بندی روشها با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی
29
49
FA
محمدرحیم
احمدوند
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، تهران، ایران.
m.ahmadvand22@yahoo.com
علیرضا
ناصرپور
دکتری مدیریت مالی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران.
naserpoor64@gmail.com
پژوهش حاضر در راستای بررسی موضوع تأمین مالی حوزه دفاعی بوده و همچنین ساختار حقوقی و قانونی کشور در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت آن در حوزه دفاعی مورد بررسی قرار می گیرد. در این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان، مدلهای بهینه تأمین مالی و مناسب برای ایران با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره و تکنیک مصاحبه باز، استخراج و اعتبارسنجی شد. در نهایت بر اساس دادههای بدست آمده از پرسشنامههای جمعآوری شده، با بکارگیری فنون AHP مدلهای تأمین مالی بر اساس اوراق خرید دین و مرابحه برای پروژههای حوزه دفاعی اولویتبندی گردید. در اولویت بندی مدلهای تأمین مالی به صورت آشکاری مشخص شد که از میان 5 مدل تأمین مالی تعریف شده مبتنی بر اوراق خرید دین و مرابحه، استفاده از مدل اوراق خرید دین عام، در صدر سایر مدلهای تأمین مالی قرار میگیرد و پس از آن نیز مدل اوراق خرید دین کالایی اولویت بعدی را دارد. از نگاه دیگر در واقع مدلهای مبتنی بر اوراق خرید دین اولویت بیشتری نسبت به مدلهای مبتنی بر اوراق مرابحه داشته اند.
واژگان کلیدی: اوراق خرید دین,اوراق مرابحه,تأمین مالی بخش دفاعی,تحلیل سلسله مراتبی
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1095.html
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1095_f043a31398a232dbc49c83854076157f.pdf
انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار
2538-2454
2981-068X
5
15
2020
05
21
بررسی تأثیر عملکرد مالی شرکت بر نحوه تأمین مالی شرکتهای بورسی وابسته به بخش دفاع و ارائه الگوی تأمین مالی از طریق بازار سرمایه
51
73
FA
سید شمس الدین
حسینی
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sh.hosseini@atu.ac.ir
هادی
اسماعیل پورمقدم
دانشجوی دکتری اقتصاد مالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
hadies1369@gmail.com
در کشورهای در حال توسعه، اجرای پروژههای دفاعی بر عهده دولتها قرار دارد و از آنجا که میزان منابع مالی مورد نیاز این پروژهها زیاد میباشد، بخش زیادی از بودجه دولتها را تشکیل میدهند. از این رو مسأله توجه به روشها و ابزارهای مختلف در پی جذب منابع مالی مورد نیاز، بسیار مهم جلوه مینماید. در این تحقیق، تأمین مالی بخش دفاع از طریق بازار سرمایه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا مطالعه و الگوی تأمین مالی صنایع و خدمات وابسته به بخش دفاع جمهوری اسلامی ایران از طریق بازار سرمایه ارائه گردید. سپس با استفاده از تحلیل همبستگی و الگوی Panel ARDL ارتباط بین نحوه تأمین مالی و عملکرد مالی شرکتهای بورسی وابسته به بخش دفاع طی دوره زمانی 1397-1380 بررسی شد. نتایج برآورد الگو حاکی از این است که شرکتهای بزرگتر، توانستهاند بیشتر منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق سهام و سود انباشته تأمین کنند؛ در حالی که شرکتهای با سودآوری بالاتر، توان بالاتری در جذب منابع مالی از طریق بدهی داشتهاند.
الگوی تأمین مالی,بخش دفاع,بازار سرمایه
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1096.html
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1096_1c1667954cc37230d7ae63ef5051ec22.pdf
انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار
2538-2454
2981-068X
5
15
2020
05
21
امکانسنجی پیادهسازی بودجهریزی عملیاتی در نیروهای مسلح با رویکرد ارتقای بهرهوری
75
104
FA
حامی
حجتی فرد
دکتری حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
hami.h.f@gmail.com
کیارش
عمادی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ((DBA، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
ke20122012@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکانسنجی پیادهسازی بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در نیروهای مسلح ج.ا.ا با رویکرد ارتقای بهرهوری صورت پذیرفته است. به این منظور، ابتدا از طریق مطالعه متون مرتبط و انجام مصاحبه با خبرگان بودجهریزی در نیروهای مسلح ج.ا.ا با استفاده از روش تحلیل اکتشافی شناخت کافی در این زمینه کسب گردید. سپس بهمنظور بومیسازی پیادهسازی بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در نیروهای مسلح ج.ا.ا، مدل شه که سه عامل توانایی، اختیار و پذیرش را در پیادهسازی بودجهریزی مبتنی بر عملکرد بررسی میکند با سه عامل «شناخت کلی»، «الزامات » و «گامهای اجرایی» که حاصل مطالعه متون و انجام مصاحبهها بودند، تلفیق گردید.
یافتههای پژوهش نشان داد که در حوزه توانایی، توانایی ارزیابی عملکرد، توانایی فنی و توانایی نیروی انسانی وجود دارد، در حوزه اختیارات، اختیارات رویهای و سازمانی کافی وجود نداشته درحالیکه اختیارات قانونی وجود دارد و در حوزه پذیرش، هیچیک از سه نوع پذیرش، انگیزشی، سیاسی و مدیریتی وجود ندارد. همچنین در حوزه شناخت کلی، شناخت نسبت به مفاهیم بودجهریزی مبتنی بر عملکرد کافی نبوده اما با مفاهیم قیمت تمامشده آشنایی مناسبی وجود دارد. از سوی دیگر در حوزه الزامات تعیین شاخصهای عملکردی مناسب، اما تمایل فکری و حمایتهای مالی وجود ندارد. در ارتباط با گامهای اجرایی نیز توانایی ارزیابی عملکرد و نیروی انسانی به میزان کافی وجود داشته در حالی که امکانات نرمافزاری مطلوب نیست، برنامهها بازنگری نشده، سیستمهای بهایتمامشده مستقر نشده و مقاومت کارکنان یکی از موانع پیاده سازی است. در نهایت مدلی بهمنظور پیادهسازی موفق بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در نیروهای مسلح ج.ا.ا طراحی گردید.
بودجه,بودجهریزی مبتنی بر عملکرد,پیادهسازی,بهرهوری
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1097.html
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1097_93d7b83b340e7b84afe0a8f7aa30d020.pdf
انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار
2538-2454
2981-068X
5
15
2020
05
21
نقش کسبوکارهای نوپا در اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی
105
122
FA
محمدرضا
رنجبر فلاح
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
rfallah@pnu.ac.ir
حمیدرضا
فتاحی
کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه کاشان. اصفهان، ایران.
hamidrezafatahi70@gmail.com
امروزه تقابل اقتصادی در برخی از موارد، ازجمله مقابلۀ برخی قدرتهای غربی با جمهوری اسلامی ایران، از حد متعارف آن خارجشده و به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیلشده است. یکی از واقعیتهای حال حاضر در فضای اقتصاد بینالملل، تقابل و درگیری اقتصادی است؛ امری که در فضای ادبیات علمی اقتصاد کمتر بدان پرداخته میشود؛ چون فرض بنیادین در علم اقتصاد، آزادی تجارت و داد و ستد است. در پژوهش حاضر که در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد و از روشهای آمیختة اکتشافی - مدل ایجاد گونه شناسی- بهعنوان راهبرد پژوهشی استفاده میکند، ابتدا به تبیین مفهوم کسبوکارهای نوپا و نقش این کسبوکارها در اقتصاد دفاعی پرداختهشده است، سپس با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و ادبیات موجود مفهوم اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی و مؤلفههای آنها شرح داده شده است. سپس به بررسی نقش کسبوکارهای نوپا در اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی پرداخته میشود.
کسبوکارهای نوپا,اقتصاد درونزا,اقتصاد مقاومتی,دفاع اقتصادی
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1098.html
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1098_5f7287851137d667bd3e33c8f8fd3f7e.pdf
انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران
فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار
2538-2454
2981-068X
5
15
2020
05
21
طراحی الگوی مدیریت افکار عمومی در راستای مدیریت بحران های ارزی
122
146
FA
افشار
دارابی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران.
fdarabi@hotmail.com
محمد مهدی
ملکی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
maleki.mehdi89@gmail.com
بحران های ارزی جز تاثیرگذارترین بحران های دهه اخیر کشور به شمار می روند که عمدتا به واسطه خدعه و دسیسه های کشورهای خارجی به کشور تحمیل شده اند. در این میان رسانه های خارجی به عنوان اهرم اصلی افزایش فشار و تشدید این بحران ها فعالیت داشته اند. به منظور اقدام در جهت مقابله با این دشمنی ها و محافظت از شرایط اقتصادی کشور، رسانه ها می توانند مانع از جهت دهی افکار عمومی توسط رسانه های خارجی شوند و با مدیریت افکار عمومی تا حد زیادی مانع از واکنش های هیجانی جامعه گردند. به این منظور در تحقیق حاضر با بررسی ادبیات موضوع و محتوای رسانه های مختلف، اقدام به طراحی الگو پنج بعدی برای مدیریت افکار عمومی در زمان بحران ارزی ارائه گردیده است. در این تحقیق برای طراحی الگو از ابزار پرسشنامه استفاده شده و با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی الگوی مورد نظر تبیین و ارائه شده است. کلیه معیارهای برازش مدل در تحلیل های عاملی اکتشافی و تاییدی به خوبی برآورده شده است. نتایج پژوهش منجر به ارائه الگوی مدیریت افکار عمومی در زمان بحران های ارزی با محوریت پنج بعد اطلاع رسانی، آموزش، پایش، همبستگی اجتماعی و مخاطب محوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رسانههای اجتماعی در زمان بحران های ارزی با استفاده از الگوی ارائه شده می توانند به مدیریت افکار عمومی و کاهش التهابهای ساخته شده توسط رسانه های خارجی کمک نمایند.
بحران,بحران ارزی,مدیریت افکار عمومی,رسانههای خارجی,تحلیل عاملی
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1099.html
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1099_5feb62e3dff47ae491b8a6254f8b9f4a.pdf