ORIGINAL_ARTICLE
شاخص های راهبردی در اندازه گیری ارزش منصفانه و امنیت اقتصادی در بانکهای غیر دولتی ایران
اجرای استاندارد گزارشگری مالی بینالمللی شماره 13 باعنوان «اندازه گیری ارزش منصفانه» از اول ژانویه 2013 الزامی گردید. ازاینرو در جامعه حرفهای، نیاز به تکنیکهای ارزشیابی علمی کاملاً حس میشود. تکنیکهایی که برای محاسبه آنها اطلاعات شفاف، ازجمله نرخ بازده، تعیین انواع ریسکها و درجه ریسکها و شرایط ثبات اقتصادی نیاز است. لذا هدف از اجرای این مطالعه مشخص شدن عوامل کلیدی اندازهگیری ارزش منصفانه و امنیت اقتصادی در بانکهای غیردولتی ایران است که از طریق مطالعه کتابخانهای و تحلیل کیفی ﻓﺮاﺗﺮﮐﯿﺐ انجام شد و مقولههای تدوین الگوی ارزش منصفانه و امنیت اقتصادی در بانکهای غیردولتی ایران شناسایی گردید. برای ارزیابی پایایی فراترکیب، ضریب هولستی 845/0 محاسبه گردید و در نهایت با استفاده از روش SWARA، رتبهبندی شد و همچنین پس از نظرخواهی از خبرگان، با استفاده نرمافزارSPSS و آزمون T زوجی، برای سنجش فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب استفاده شد و به کمک تکنیک ARAS، راهکارهای رفع موانع و چالشها و کمتر شدن فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در بانکهای غیردولتی ایران پیشنهاد گردید. یافتهها نشان داد همگرایی جهانی گزارشگری مالی از مهمترین شاخصهای ضرورت؛ زیرساختها و ساختار نظارتی از مهمترین شاخصهای مداخلهگر؛ اندازهگیری بهای تمام شده تاریخی از مهمترین شاخصهای عملکرد و وضعیت موجود؛ اندازه گیری ارزش منصفانه از مهمترین شاخصهای پیامدها و وضعیت مطلوب در اجرای استاندارد گزارشگری مالی بین المللی شماره 13و امنیت اقتصادی در بانکهای غیردولتی ایران تشخیص داده شدند. همچنین به نظر نمونهآماری از بین 17 بانک غیردولتی ایران براساس پیامدها و وضعیت مطلوب، بانک خاورمیانه بهترین است.
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1618_592a4c429c6b576a4859375aca5970fc.pdf
2021-08-23
9
45
استاندارد گزارشگری مالی بین المللی شماره 13
امنیت اقتصادی
ارزش منصفانه
بانکهای غیر دولتی
سمانه
زارع رفیع
sam.zarerafi@yahoo.com
1
دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
AUTHOR
غلامحسن
تقی نتاج ملکشاه
gh.nattaj@eyc.ac.ir
2
دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آزیتا
جهانشاد
azi.jahanshad@iauctb.ac.ir
3
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
AUTHOR
فرزانه
حیدرپور
fheidarpoor@yahoo.com
4
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیپلماسی دفاع اقتصادی ج.ا.ایران برای مقابله و کاهش اثرات تحریمهای اقتصادی
هدف اصلی این پژوهش، تدوین سیاستهای دیپلماسی دفاع اقتصادی ج.ا.ایران در حوزههای پولی و مالی، تجاری، انرژی، روابط دیپلماتیک و دفاعی-امنیتی برای مقابله و یا کاهش اثرات تحریمها و ارتقای قدرت اقتصادی و امنیتی ایران میباشد. در این راستا با استفاده از ابزار مصاحبه به روش دلفی، داده های اولیه در پنج حوزه یاد شده احصاء گردید. با استفاده از داده های حاصل از مصاحبه، پرسشنامهای تنظیم و جهت اعتبارسنجی و رتبه بندی، توسط 132 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها، کارشناسان خبره و پژوهشگران در حوزههای اقتصادی، سیاسی و دفاعی- امنیتی تکمیل گردید. تعداد سیاست های مورد تایید در هر یک از حوزه های پولی و مالی، تجاری، انرژی، روابط دیپلماتیک و دفاعی-امنیتی 13، 9، 4، 8 و 10 مورد می باشد. مهمترین آن ها در هریک از حوزه ها به ترتیب عبارت است از: «ایجاد پیمانهای پولی دوجانبه با کشورهای مشترک المنافع»، «ایجاد تنوع و پرهیز از محدودیت در کالاها و خدمات، کشورهای هدف و فعالان اقتصادی داخلی» «پیش رفتن به سوی شناسایی شرکت های توانای که چندان مطرح و بزرگ نیستند به همراه کاهش وابستگی به یکسری از شرکت های بزرگ و محدود جهان»، «همکاری و هماهنگی بین بخش خصوصی، بنگاه های تجاری و بانکها با وزرات خارجه در جهت حضور در ملاقاتهای دیپلماتیک» و «تقویت مناسبات و همکاری های دفاعی، نظامی و فنی با همسایگان به صورت روابط دوجانبه در زمینه صنایع الکترونیکی، مخابراتی، اپتیکی و مسائل تحقیقاتی و فناورانه وابسته به آن و یا پروژه مشترک تولید یک محصول خاص و بازاریابی آن» می باشد.
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1619_a9a2aba9d9bb2208896f62d92d2a0f2c.pdf
2021-08-23
47
69
تحریم
دیپلماسی جنگ اقتصادی
سیاستهای مناسب
دیپلماسی دفاع اقتصادی
سید شمس الدین
حسینی
sh.hosseini@atu.ac.ir
1
دانشیار، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه، علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
AUTHOR
حسین
احمدی
hosseinahmadi1313@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل آثار اقتصاد کلان مخارج دفاعی در چارچوب مدل تعادل عمومی پویای تصادفی برای ایران
مهمترین انگیزه کشورها در بخش تخصیص منابع مالی به مخارج دفاعی، نیاز آنها به امنیت است. بخش دفاع در اقتصاد کشور ایران نقش مهمی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایفا مینماید. جایگاه این بخش در برنامهها و اسناد بالادستی کشور پررنگ بوده و تاکید شده است. این مطالعه در قالب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی به دنبال بررسی آثار اقتصادی مخارج دفاعی، نحوه و چگونگی تاثیر این بخش و بودجه آن بر سایر متغیرهای اقتصاد کلان بوده است. نتایج ناشی از برآورد پارامترهای مدل و شبیهسازی آن برای اقتصاد ایران بیانگر آن است که در صورت وقوع یک شوک افزایش مخارج دفاعی دولت هم خانوارها و هم بنگاهها از این شوک بهترتیب کسب مطلوبیت و سود میکنند، تولید کل و تولید بدون نفت افزایش مییابد. همچنین، مصرف و سرمایهگذاری خصوصی بعد از افزایش مخارج دفاعی در ابتدا کاهش مییابند اما در ادامه و در فاصله زمانی کوتاه به دلیل ایجاد امنیت بیشتر و بهبود فضای کسب و کار ناشی از کاهش نااطمینانیهای اقتصاد، هر دوی مصرف و سرمایهگذاری خصوصی بهبود یافته و افزایش پیدا میکنند.
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1620_2a633a4f3156a67974ee7b4b6d501a05.pdf
2021-08-23
71
99
مخارج دفاعی
متغیرهای اقتصاد کلان
مدل تعادل عمومی پویای تصادفی
ایران
حسین
توکلیان
hossein.tavakolian@atu.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده اقتصاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران.
AUTHOR
محمد حسین
صدرائی
h.sadra2001@gmail.com
2
دکتری علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الگوهای مختلف تامین مالی در بخش دفاعی کشور و ارائه الگوی مناسب
تأمین و مدیریت صحیح منابع مالی بخش دفاعی کشور، یکی از نکات کلیدی است که باید به آن توجه ویژه کرد؛ زیرا باعث توانمندسازی نیروهای دفاعی جهت تأمین نیازهای امنیتی مردم میشود. تحقیق حاضر از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول تحقیق، مطالعاتی که به بررسی الگوهای مختلف تأمین مالی بخش دفاع (صکوک، خرید دین و مرابحه، بازار سرمایه، سندیکایی و مشارکتی، وقف، صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر و تجربه کشورهای منتخب)، پرداختهاند، مورد بررسی قرار گرفتند، و در بخش دوم تحقیق بر اساس مقایسات زوجی این الگوها با استفاده از روش سلسله مراتبی فازی (FAHP)، به تعیین الگوی مناسب از میان الگوهای ذکر شده پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از میان 7 الگوی ذکر شده (صکوک، خرید دین و مرابحه، بازار سرمایه، سندیکایی و مشارکتی، وقف، صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر و تجربه کشورهای منتخب)، الگوی مبتنی بر بازار سرمایه برای تأمین مالی بخش دفاعی در رتبه اول قرار دارد و نسبت به دیگر الگوها مناسبتر است.
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1819_f6165b115dcc237e23d3645637d24961.pdf
2021-08-23
101
121
الگوی تامین مالی
بخش دفاع
FAHP
مهدی
ریاضی
kolahdoz93@gmail.com
1
دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران.
AUTHOR
اشکان
بذرافکن
ashkanbazrafkan20@gmail.com
2
دانشجوی دکتری اقتصاد پولی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران، خوزستان، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با رویکرد دفاع اقتصادی
هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با درنظرگرفتن رویکرد دفاع اقتصادی میباشد. این پژوهش براساس هدف کاربردی، بر اساس ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی و براساس نوع جمع آوری داده ها روش کمی انجام شده است. روش استفاده شده، روش AHP فازی و تحلیل SWOT میباشد. جامعه آماری متخصصان حوزه دیپلماسی بوده که تعداد 33 نفر به عنوان نمونه خبره به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده ها پرسشنامه میباشد که روایی آن به صورت روایی محتوا (CVR=0.75) و پایایی آن به صورت محاسبه نرخ سازگاری (CR=0.02) به تایید رسیده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد، عوامل امنیتی (W=0.36) بیشتر از عوامل سیاسی و اقتصادی میتواند در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با در نظر گرفتن رویکرد دفاع اقتصادی موثر واقع شود. نتایج نیز نشان داد، در عوامل سیاسی، تمرکز بر بهبود موقعیت اقتصادی و ایجاد دفاع اقتصادی (W=0.19)، در عوامل اقتصادی، تمرکز بر جهتدهی دیپلماسی انرژی و تصمیمسازی برای بازارهای جدید (W=0.15) و در عوامل امنیتی، تمرکز بر کاهش موازی کاری در نهادهای دولتی (W=0.18) میتواند در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با در نظر گرفتن رویکرد دفاع اقتصادی موثر واقع شود. همچنین با ارزیابی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (تهدیدها و فرصتها) نشان داده شد که برای بهینه نمودن دیپلماسی انرژی از استراتژی تهاجمی استفاده گردد. در نهایت مدل بهینه دیپلماسی انرژی با در نظر گرفتن رویکرد دفاع اقتصادی ارائه شد.
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1622_4038fce14c696131f4111f09d6f7479c.pdf
2021-08-23
123
146
دیپلماسی
دیپلماسی انرژی
دفاع اقتصادی
یکتا
اشرفی
y.ashrafi@earc.ac.ir
1
دکتری علوم اقتصادی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران.
AUTHOR
مسعود
روحانی
masoudrohani@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهبود ثبات مالی از طریق طراحی نظام بانکی مبتنی بر پول دیجیتال بانک مرکزی
یکی از وظایف بانک مرکزی که بعد از وقوع بحران مالی جهانی 2008، تأکید بیشتری بر آن صورت گرفته است، تأمین ثبات مالی است و یکی از ویژگیهای مهم صنعت مالیTBTF (خیلی بزرگ برای ورشکستگی) بودن مؤسسات مالی، تاثیر قابل توجهی بر رفتار ریسکی و درنتیجه بیثباتی مالی دارد. با توجه به نقش بانکها در اقتصاد ایران و حساسیتهای اجتماعی مشکلات آنها و تأثیر برهم خوردن ثبات مالی بر امنیت اقتصادی جامعه، این مسئله در کشور ما از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است. در این مقاله طراحی نظام بانکی به صورت پلتفرم مالی به لحاظ سیستمی مهم (SIFP) مبتنی بر پول دیجیتال منتشر شده توسط بانک مرکزی (CBDC) به منظور بهبود ثبات مالی از طریق تخفیف مسئلهی «خیلی بزرگ برای ورشکستگی (TBTF) » بررسی شده است. در این طراحی، بستر بانکی فعلی و نقش استراتژیک بانکها و مؤسسات مالی با یک پلتفرم مالی جایگزین میشود. برای طراحی چنین پلتفرمی با استفاده از نظریهبازی تعامل معمول میان بانک مرکزی و بانکها و مؤسسات مالی بررسی شده است و با استفاده از رویکرد طراحی سازوکار، بستر به گونهای تغییر یافت تا مسئلهی TBTF و رفتار ریسکی بانکها بهتر کنترل شود. در بستر پیشنهادی، از فناوریهای اطلاعاتی مرتبط با نظام بانکی، مانند پولهای دیجیتال و به طور خاص CBDC به منظور تضمین کارایی و امنیت نظام بانکی استفاده شده است. نهایتاً ملاحظات نظام بانکی مبتنی بر CBDC، با هدف کنترل و قاعدهگذاری نظام مالی به منظور رفع مشکل TBTF، حفظ کارکرد نظام فعلی و تقویت ثبات مالی، بررسی شده است.
https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1623_06844b2d21a5100b59337c0e591228eb.pdf
2021-08-23
147
170
بانک مرکزی
نظام بانکی
پول دیجیتال بانک مرکزی
تنظیمگری
نظریه بازی
محمدسعید
شادکار
m_s_shadkar@ut.ac.ir
1
دکتری علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR