@article { author = {Zarerafi, Samaneh and Taghi Nataj Malekshah, Gholamhasan and Jahanshad, Azita and Heydarpoor, Farzaneh}, title = {Strategic indicators in measuring fair value and economic security in Iranian non-governmental banks}, journal = {Defense Economics}, volume = {6}, number = {20}, pages = {9-45}, year = {2021}, publisher = {Defense Economics Scientific Association of Iran}, issn = {2538-2454}, eissn = {2981-068X}, doi = {}, abstract = {The implementation of (IFRS13) has been mandatory since January 2013. Therefore, in the professional community, the need for scientific valuation techniques is fully realized. Techniques for whose calculation, transparent information such as rate of return, determination of types of risks and the degree of risks and conditions of financial stability are needed. The purpose of this study is to identify the key factors in measuring fair value and financial stability of Iranian non-governmental banks (non-state owned). To achieve this, data was collected through library study and meta-synthesis qualitative analysis. The categories for developing a model of fair value and financial stability in non-governmental banks in Iran were identified and the reliability of the meta-synthesis was assessed. Finally, they were ranked using SWARA method. Furthermore, paired t-test(dependent), the most widely used of which is gap analysis, were used to measure the distance between the current situation and the desired situation. Finally, with the help of ARAS technique, more comprehensive solutions were proposed in order to remove obstacles and challenges and to reduce the gap between the current situation and a more desirable situation for Iranian non-governmental banks. The findings showed that the global convergence of financial reporting is one of the most important indicators of necessity; Infrastructure and regulatory structure are the most important indicators of the interventionist; Measuring historical cost is one of the most important indicators of performance and current situation; Fair value measurement was recognized as one of the most important characteristics of messages and favorable situation in the implementation of International Financial Reporting Standard No. 13 and economic security in non-governmental banks in Iran. Also, according to the statistical sample, among the 17 non-governmental banks in Iran, the Middle East Bank is the best in terms of messages and favorable situation.}, keywords = {International Financial Reporting Standard No. 13,Economic Security,Fair value,non-governmental banks}, title_fa = {شاخص های راهبردی در اندازه گیری ارزش منصفانه و امنیت اقتصادی در بانک‌های غیر دولتی ایران}, abstract_fa = {اجرای استاندارد گزارشگری مالی بین­المللی شماره 13 باعنوان «اندازه گیری ارزش منصفانه» از اول ژانویه 2013 الزامی گردید. ازاین‌رو در جامعه حرفه‌ای، نیاز به تکنیک‌های ارزشیابی علمی کاملاً حس می‌شود. تکنیک‌هایی که برای محاسبه آنها اطلاعات شفاف، ازجمله نرخ بازده، تعیین انواع ریسک‌ها و درجه ریسک‌ها و شرایط ثبات اقتصادی نیاز است. لذا هدف از اجرای این مطالعه مشخص شدن عوامل کلیدی اندازه­گیری ارزش منصفانه و امنیت اقتصادی در بانکهای غیردولتی ایران است که از طریق مطالعه کتابخانه­ای و تحلیل کیفی ﻓﺮاﺗﺮﮐﯿﺐ انجام شد و مقوله‌های تدوین الگوی ارزش منصفانه و امنیت اقتصادی در بانک‌های غیردولتی ایران شناسایی گردید. برای ارزیابی پایایی فراترکیب، ضریب هولستی 845/0 محاسبه گردید و در نهایت با استفاده از روش SWARA، رتبه­بندی شد و همچنین پس از نظرخواهی از خبرگان، با استفاده نرم­افزارSPSS  و آزمون T زوجی، برای سنجش فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب استفاده شد و به کمک تکنیک ARAS، راهکارهای رفع موانع و چالشها و کمتر شدن فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در بانک‌های غیردولتی ایران پیشنهاد گردید. یافته­ها نشان داد همگرایی جهانی گزارشگری مالی از مهمترین شاخص­های ضرورت؛ زیرساختها و ساختار نظارتی از مهمترین شاخص­های مداخله­گر؛ اندازه­گیری بهای تمام شده تاریخی از مهمترین شاخص­های عملکرد و وضعیت موجود؛ اندازه گیری ارزش منصفانه از مهمترین شاخص­های پیامدها و وضعیت مطلوب در اجرای استاندارد گزارشگری مالی بین المللی شماره 13و امنیت اقتصادی در بانک‌های غیردولتی ایران تشخیص داده شدند. همچنین به نظر نمونه­آماری از بین 17 بانک غیردولتی ایران براساس پیامدها و وضعیت مطلوب، بانک خاورمیانه بهترین است.}, keywords_fa = {استاندارد گزارشگری مالی بین المللی شماره 13,امنیت اقتصادی,ارزش منصفانه,بانکهای غیر دولتی}, url = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1618.html}, eprint = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1618_592a4c429c6b576a4859375aca5970fc.pdf} } @article { author = {Hosseini, Seyyed Shamseddin and Ahmadi, hossein}, title = {I.R. Iran’s economic defense diplomacy to counter and mitigate the effects of economic sanctions}, journal = {Defense Economics}, volume = {6}, number = {20}, pages = {47-69}, year = {2021}, publisher = {Defense Economics Scientific Association of Iran}, issn = {2538-2454}, eissn = {2981-068X}, doi = {}, abstract = {The present paper attempts to present a codification of economic defense diplomacy policies of the Islamic Republic of Iran, in terms of; monetary and fiscal, trade, energy, diplomatic and military-security relations spheres; thereby taking a step towards countering or reducing the effects of sanctions and thus enhancing the economic strength and security of Iran. For this purpose, the modus operandi of this paper utilized the Delphi interviewing method to collect preliminary data for the above-mentioned five spheres. Thereafter, using the data gathered from interviews, a questionnaire was developed which was then completed by 132 university faculty members, experts and researchers in economic, political and military-security spheres. The number of policies of interest were 13, 9, 4, 8 and 10 adopted in each of monetary and fiscal, trade, energy, diplomatic and military-security categories, respectively. The most significant policies under each field were identified as follows: "developing bilateral monetary treaties with the allegiant countries"; "increasing diversity by avoiding restrictions on goods and services of select countries and/or domestic based entrepreneurs"; “Identifying high potential companies that have hitherto been unbale take a prominent share of the market; the reduction of the dependence on a limited number of large corporations"; "enhancing co-operation and co-ordination between the private and financial sector and the Ministry of Foreign Affairs with the view for having representatives of businesses and banks in diplomatic meetings", and lastly, "Strengthening bilateral defense, military and technological relations and cooperation with neighbors in fields such as electronics industry, telecommunications, optics, joint venture production and/or marketing for specific products".}, keywords = {Sanctions,Economic warfare Diplomacy,Economic Defense Diplomacy}, title_fa = {دیپلماسی دفاع اقتصادی ج.ا.ایران برای مقابله و کاهش اثرات تحریم‌های اقتصادی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، تدوین سیاست‌های دیپلماسی دفاع اقتصادی ج.ا.ایران در حوزه‌های پولی و مالی، تجاری، انرژی، روابط دیپلماتیک و دفاعی-امنیتی برای مقابله و یا کاهش اثرات تحریم‌ها و ارتقای قدرت اقتصادی و امنیتی ایران می‌باشد. در این راستا با استفاده از ابزار مصاحبه به روش دلفی، داده های اولیه در پنج حوزه یاد شده احصاء گردید. با استفاده از داده های حاصل از مصاحبه، پرسشنامه­ای تنظیم و جهت اعتبارسنجی و رتبه بندی، توسط 132 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­ها، کارشناسان خبره و پژوهشگران در حوزه­های اقتصادی، سیاسی و دفاعی- امنیتی تکمیل گردید. تعداد سیاست های مورد تایید در هر یک از حوزه های پولی و مالی، تجاری، انرژی، روابط دیپلماتیک و دفاعی-امنیتی 13، 9، 4، 8 و 10 مورد می باشد. مهمترین آن ها در هریک از حوزه ها به ترتیب عبارت است از: «ایجاد پیمان­های پولی دوجانبه با کشورهای مشترک المنافع»، «ایجاد تنوع و پرهیز از محدودیت در کالاها و خدمات، کشورهای هدف و فعالان اقتصادی داخلی» «پیش رفتن به سوی شناسایی شرکت های توانای که چندان مطرح و بزرگ نیستند به همراه کاهش وابستگی به یکسری از شرکت های بزرگ و محدود جهان»، «همکاری و هماهنگی بین بخش خصوصی، بنگاه های تجاری و بانکها با وزرات خارجه در جهت حضور در ملاقاتهای دیپلماتیک» و «تقویت مناسبات و همکاری های دفاعی، نظامی و فنی با همسایگان به صورت روابط دوجانبه در زمینه صنایع الکترونیکی، مخابراتی، اپتیکی و مسائل تحقیقاتی و فناورانه وابسته به آن و یا پروژه مشترک تولید یک محصول خاص و بازاریابی آن» می باشد.}, keywords_fa = {تحریم,دیپلماسی جنگ اقتصادی,سیاست‌های مناسب,دیپلماسی دفاع اقتصادی}, url = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1619.html}, eprint = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1619_a9a2aba9d9bb2208896f62d92d2a0f2c.pdf} } @article { author = {Tavakolian, Hossein and Sadraei, Mohamadhossein}, title = {The analysis of the macroeconomic effects of defense spending for Iran by using a dynamic stochastic general equilibrium model}, journal = {Defense Economics}, volume = {6}, number = {20}, pages = {71-99}, year = {2021}, publisher = {Defense Economics Scientific Association of Iran}, issn = {2538-2454}, eissn = {2981-068X}, doi = {}, abstract = {Security concerns motivate countries to allocate a significant portion of their financial resources towards defense spending. This renders the defense sector an important role which directly and indirectly affects its respective country’s economy, including that of Iran’s. The significance of this sector has been highlighted and emphasized in various upstream documents and programs of I.R.I. Using a dynamic stochastic general equilibrium model, the objective of this study was to examine some of the effects of defense spending on the Iranian economy, specifically, elucidating the effects of the governmental budget allocated to this sector on macroeconomic variables. The results indicate both households and firms positively benefit from exogenous government defense spending shocks. This matter is illustrated in growths in the GDP (including the oil sector), and also, the GDP excluding the oil sector. Even though in short-term defense spending means an initial decrease in consumption and private sector investment, in the long-term, business environment will improve due to enhancements in security which reduce economic uncertainty, which in turn leads to improvements and growth in consumption and private investment.}, keywords = {Defense spending,macroeconomic variables,Dynamic Stochastic General Equilibrium Model,Iran}, title_fa = {تحلیل آثار اقتصاد کلان مخارج دفاعی در چارچوب مدل تعادل عمومی پویای تصادفی برای ایران}, abstract_fa = {مهمترین انگیزه کشورها در بخش تخصیص منابع مالی به مخارج دفاعی، نیاز آن‌ها به امنیت است. بخش دفاع در اقتصاد کشور ایران نقش مهمی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایفا می‌نماید. جایگاه این بخش در  برنامه‌ها و اسناد بالادستی کشور پررنگ بوده و تاکید شده است. این مطالعه در قالب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی به دنبال بررسی آثار اقتصادی مخارج دفاعی، نحوه و چگونگی تاثیر این بخش و بودجه آن بر سایر متغیرهای اقتصاد کلان بوده است. نتایج ناشی از برآورد پارامترهای مدل و شبیه‌‌سازی آن برای اقتصاد ایران بیان‌گر آن است که در صورت وقوع یک شوک افزایش مخارج دفاعی دولت هم خانوارها و هم بنگاه‌ها از این شوک به‌ترتیب کسب مطلوبیت و سود می‌کنند، تولید کل و تولید بدون نفت افزایش می‌یابد. همچنین، مصرف و سرمایه‌گذاری خصوصی بعد از افزایش مخارج دفاعی در ابتدا کاهش می‌یابند اما در ادامه و در فاصله زمانی کوتاه به دلیل ایجاد امنیت بیشتر و بهبود فضای کسب و کار ناشی از کاهش نااطمینانی‌های اقتصاد، هر دوی مصرف و سرمایه‌گذاری خصوصی بهبود یافته و افزایش پیدا می‌کنند. }, keywords_fa = {مخارج دفاعی,متغیرهای اقتصاد کلان,مدل تعادل عمومی پویای تصادفی,ایران}, url = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1620.html}, eprint = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1620_2a633a4f3156a67974ee7b4b6d501a05.pdf} } @article { author = {Riazi, Mahdi and Bazrafkan, Ashkan}, title = {valuating Competing Financing Options for the Iranian Defense Sector and provide a suitable pattern}, journal = {Defense Economics}, volume = {6}, number = {20}, pages = {101-121}, year = {2021}, publisher = {Defense Economics Scientific Association of Iran}, issn = {2538-2454}, eissn = {2981-068X}, doi = {}, abstract = {Proper provision and management of financial resources of a country's defense sector is of crucial importance for maintaining national security. The present paper is divided to two parts: In the first, the paper reviews different methods of financing for the defense sector (including sukuk, debt purchase, murabaha, capital markets, syndicates and partnerships, endowments, venture capital funds, as well as specific experimental models deployed by selected countries. In order to determine the most appropriate financing methods _among the above-mentioned options_ in the second part this paper turns to paired comparisons options using the Fuzzy Hierarchical Method (FAHP). The results indicate that among the 7 mentioned methods (sukuk, purchase of debt and Murabaha, capital market, syndicate and partnership, endowment, venture capital funds and specific experimental models deployed in selected countries), the capital market-based model ranks first and is therefore considered to be the most appropriate for financing the defense sector. }, keywords = {Financing Pattern,Defense Section,FAHP}, title_fa = {بررسی الگوهای مختلف تامین مالی در بخش دفاعی کشور و ارائه الگوی مناسب}, abstract_fa = {تأمین و مدیریت صحیح منابع مالی بخش دفاعی کشور، یکی از نکات کلیدی است که باید به آن توجه ویژه کرد؛ زیرا باعث توانمندسازی نیروهای دفاعی جهت تأمین نیازهای امنیتی مردم می‌شود. تحقیق حاضر از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول تحقیق، مطالعاتی که به بررسی الگوهای مختلف تأمین مالی بخش دفاع (صکوک، خرید دین و مرابحه، بازار سرمایه، سندیکایی و مشارکتی، وقف، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تجربه کشورهای منتخب)، پرداخته‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند، و در بخش دوم تحقیق بر اساس مقایسات زوجی این الگوها با استفاده از روش سلسله مراتبی فازی (FAHP)، به تعیین الگوی مناسب از میان الگوهای ذکر شده پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از میان 7 الگوی ذکر شده (صکوک، خرید دین و مرابحه، بازار سرمایه، سندیکایی و مشارکتی، وقف، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تجربه کشورهای منتخب)، الگوی مبتنی بر بازار سرمایه برای تأمین مالی بخش دفاعی در رتبه اول قرار دارد و نسبت به دیگر الگوها مناسب‌تر است.}, keywords_fa = {الگوی تامین مالی,بخش دفاع,FAHP}, url = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1819.html}, eprint = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1819_f6165b115dcc237e23d3645637d24961.pdf} } @article { author = {Ashrafi, Yekta and Rohani, Masoud}, title = {Factors influencing an optimal of energy diplomacy in line with economic defense}, journal = {Defense Economics}, volume = {6}, number = {20}, pages = {123-146}, year = {2021}, publisher = {Defense Economics Scientific Association of Iran}, issn = {2538-2454}, eissn = {2981-068X}, doi = {}, abstract = {The aim of the present paper is to provide an optimal model of energy diplomacy that is in line with economic defense doctrines of the Islamic Republic.  In congruence with its aims, this paper can be categorized as applied research; is a descriptive-survey by nature and methodology; and it employs quantitative methods to gather its data. To identify the factors and criteria underlying the issue under investigation the paper utilized the AHP method, and subsequently, the SWOT method to conduct its analysis. The statistical population were 33 experts in the field of diplomacy selected by purposive sampling. The data was collected by conducting a questionnaire, whose content validity and reliability (via compliance rate calculation) were confirmed with a score of CVR = 0.75 and CR = 0.02, respectively. Findings indicate that security factors (W = 0.36) can be more effective than political and economic factors in optimizing an energy diplomacy that is in congruence with economic defense doctrines of the I.R. Moreover, the results indicate that in terms of political factors, focusing on improving the economic stability and adopting economic defense strategies (W = 0.19), in terms of economic factors, the focus on directing energy diplomacy and decision-making for new markets (W= 0.15) and lastly in terms security, focusing on reducing the friction caused by parallelism between government institutions (W= 0.18) can be effective for optimizing an energy diplomacy that is in line with the economic defense policies of the IR. Furthermore, by evaluating internal (strengths and weaknesses) and external factors (threats and opportunities), the paper shows that the adoption of a more aggressive strategy can be effective in optimizing energy diplomacy. Finally, the paper concludes by presenting an optimal model of energy diplomacy in line with economic defense strategies of the I.R. }, keywords = {Diplomacy,Energy diplomacy,economic defense}, title_fa = {عوامل موثر در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با رویکرد دفاع اقتصادی}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل موثر در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با درنظرگرفتن رویکرد دفاع اقتصادی می‌باشد. این پژوهش براساس هدف کاربردی، بر اساس ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی و براساس نوع جمع آوری داده ها روش کمی انجام شده است. روش استفاده شده، روش AHP فازی و تحلیل SWOT می‌باشد. جامعه آماری متخصصان حوزه دیپلماسی بوده که تعداد 33 نفر به عنوان نمونه خبره به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده ها پرسشنامه می‌باشد که روایی آن به صورت روایی محتوا (CVR=0.75)  و پایایی آن به صورت محاسبه نرخ سازگاری (CR=0.02) به تایید رسیده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد، عوامل امنیتی (W=0.36) بیشتر از عوامل سیاسی و اقتصادی می‌تواند در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با در نظر گرفتن رویکرد دفاع اقتصادی موثر واقع شود. نتایج نیز نشان داد، در عوامل سیاسی، تمرکز بر بهبود موقعیت اقتصادی و ایجاد دفاع اقتصادی (W=0.19)، در عوامل اقتصادی، تمرکز بر جهت‌دهی دیپلماسی انرژی و تصمیم‌سازی برای بازارهای جدید (W=0.15) و در عوامل امنیتی، تمرکز بر کاهش موازی کاری در نهادهای دولتی (W=0.18) می‌تواند در بهینه نمودن دیپلماسی انرژی با در نظر گرفتن رویکرد دفاع اقتصادی موثر واقع شود. همچنین با ارزیابی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (تهدیدها و فرصت‌ها) نشان داده شد که برای بهینه نمودن دیپلماسی انرژی از استراتژی تهاجمی استفاده گردد. در نهایت مدل بهینه دیپلماسی انرژی با در نظر گرفتن رویکرد دفاع اقتصادی ارائه شد. }, keywords_fa = {دیپلماسی,دیپلماسی انرژی,دفاع اقتصادی}, url = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1622.html}, eprint = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1622_4038fce14c696131f4111f09d6f7479c.pdf} } @article { author = {Shadkar, Mohammad saeid}, title = {Improving Financial Stability Through the Design of Banking System Based on Central Bank Digital Currency}, journal = {Defense Economics}, volume = {6}, number = {20}, pages = {147-170}, year = {2021}, publisher = {Defense Economics Scientific Association of Iran}, issn = {2538-2454}, eissn = {2981-068X}, doi = {}, abstract = {One of the main duties of the Central Bank of country is towards the maintenance of financial stability; a matter which has been re-emphasized after the 2008 financial crisis. Herein it is an imperative for the Central Banks to be wary of the endurance of the notion _ within some financial institutions _ that they are "too big to fail" (henceforth, TBTF); a matter that encourages risky behavior, and thus, could lead to financial instability. On account of the role of banks within the Iranian economy and the susceptivity of their problems to create social tensions _ due to the impact that disruptions of financial stability have on the economic security of society _ this matter imposes exigent demands on central banks as the guardians of financial stability. In examining the structure of the banking system _ as a systemically important financial platform (SIFP) _ based on Central Bank digital currency (CBDC), this paper aims to contribute to improving financial stability by mitigating the "Too Big for Bankruptcy" (TBTF) hazard. By employing the SIFB design, the paper replaces the current banking systems and the strategic role of banks with a financial platform. In designing this platform, the current interaction between the Central Bank, banks and financial institutions has been investigated using game theory and mechanisms design approach in order to alter the platform for better managing the TBTF issue and banks' risky behavior. In the suggested platform, information technologies related to the banking system, such as digital currency and in particular, CBDC, have been employed to ensure the efficiency and security of the banking system. Finally, to resolve the TBTF problem and thus enhancing financial stability _ whilst maintaining the current functioning of the system _ the paper concludes by heeding to considerations regarding the CBDC-based banking system for controlling and regulating the financial system. }, keywords = {Central Bank,Banking System,Central Bank Digital Currency,Regulation,Game theory}, title_fa = {بهبود ثبات مالی از طریق طراحی نظام بانکی مبتنی بر پول دیجیتال بانک مرکزی}, abstract_fa = {یکی از وظایف بانک مرکزی که بعد از وقوع بحران مالی جهانی 2008، تأکید بیشتری بر آن صورت گرفته است، تأمین ثبات مالی است و یکی از ویژگی‌های مهم صنعت مالیTBTF (خیلی بزرگ برای ورشکستگی) بودن مؤسسات مالی، تاثیر قابل توجهی بر رفتار ریسکی و درنتیجه بی‌ثباتی مالی دارد. با توجه به نقش بانک‌ها در اقتصاد ایران و حساسیت‌های اجتماعی مشکلات آن‌ها و تأثیر برهم خوردن ثبات مالی بر امنیت اقتصادی جامعه، این مسئله در کشور ما از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. در این مقاله طراحی نظام بانکی به صورت پلتفرم مالی به لحاظ سیستمی مهم (SIFP) مبتنی بر پول دیجیتال منتشر شده توسط بانک مرکزی (CBDC) به منظور بهبود ثبات مالی از طریق تخفیف مسئله‌ی «خیلی بزرگ برای ورشکستگی (TBTF) » بررسی شده است. در این طراحی، بستر بانکی فعلی و نقش استراتژیک بانک‌ها و مؤسسات مالی با یک پلتفرم مالی جایگزین می‌شود. برای طراحی چنین پلتفرمی با استفاده از نظریه‌بازی تعامل معمول میان بانک مرکزی و بانک‌ها و مؤسسات مالی بررسی شده است و با استفاده از رویکرد طراحی سازوکار، بستر به گونه‌ای تغییر یافت تا مسئله‌ی TBTF و رفتار ریسکی بانک‌ها بهتر کنترل شود. در بستر پیشنهادی، از فناوری‌های اطلاعاتی مرتبط با نظام بانکی، مانند پول‌های دیجیتال و به طور خاص CBDC به منظور تضمین کارایی و امنیت نظام بانکی استفاده شده است. نهایتاً ملاحظات نظام بانکی مبتنی بر CBDC، با هدف کنترل و قاعده‌گذاری نظام مالی به منظور رفع مشکل TBTF، حفظ کارکرد نظام فعلی و تقویت ثبات مالی، بررسی شده است.}, keywords_fa = {بانک مرکزی,نظام بانکی,پول دیجیتال بانک مرکزی,تنظیم‌گری,نظریه بازی}, url = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1623.html}, eprint = {https://eghtesad.sndu.ac.ir/article_1623_06844b2d21a5100b59337c0e591228eb.pdf} }